„Roszczeniowe obiboki”? Co wiemy o pokoleniu Z?
Pokolenie Z to „roszczeniowe obiboki”? Pokolenie Z – to określenie, które dotyczy osób urodzonych po 1995 r. Nazywane także zoomerami czy pokoleniem internetowym.
„Roszczeniowe obiboki”? Co wiemy o pokoleniu Z?
Ta grupa osób, która wchodzi albo lada chwila wejdzie na rynek pracy cechuje się charakterystycznym usposobieniem. W szczególności są to: wyrażanie własnej tożsamości oraz asertywność.
Specjaliści z rynku pracy przekonują, że to jednak starsze pokolenie musi zmienić przyzwyczajenia i nadążyć za zmianami. Pokolenie Z, wie czego chce i nie zadowoli się każdą propozycją.
„Roszczeniowe obiboki”? Co wiemy o pokoleniu Z? Rynek pracy
Pokolenie Z wydaje się bardziej wymagające i rozczeniowe jeżeli chodzi o rynek pracy w porównaniu ze starszymi rocznikami. Jak wskazują statystyki, pokolenie internetowe nie zadowala się „każdą pracą”, a ogłoszenia o pracę bez wyszczególnionych widełek płacowych są poza obszarem zainteresowania tej grupy.
Młodzi pracownicy, którzy najczęściej są świeżymi absolwentami szkół wyższych chcą dokładnie znać warunki, na jakich zostają zatrudnieni. Interesuje ich, m.in. ewentualność odbywania liczby nadgodzin oraz wysokość wynagrodzenia. Zdecydowanie wolą kończyć pracę o wyznaczonym czasie.
Pokolenie to dużą uwagę przykłada do zachowania równowagi pomiędzy życiem zawodowym a osobistym.
Już w procesie rekrutacyjnym wyrażają oczekiwania w stosunku do pracodawcy – co w opinii rekruterów jest całkiem odwrotną zależnością, niż miało to miejsce w odniesieniu do starszych roczników.
„Roszczeniowe obiboki”? Co wiemy o pokoleniu Z? Pokolenie Z a Millennialsi
Deloitte – międzynarodowa firma świadcząca usługi, m.in. z zakresu audytu, doradztwa prawnego i finansowego dokonała porównania pokolenia Z oraz Millennialsów.
Pokolenie Z wykazuje mniejsze przywiązanie do marek lubi indywidualność i niezależność. Mimo, że grupa ta jest nazywana pokoleniem internetowym – na zakupy częściej wybiera się stacjonarnie. W porównaniu do Millennialsów – Pokolenie Z wydaje się bardziej oszczędne i niezainteresowane rozrzutną konsumpcją.
Cechuje ich mobilność oraz szybka reakcja na nadchodzące zmiany. Są zatem bardziej elastyczni i gotowi na czekające wyzwania.
Podsumowując, Pokolenie Z zbliża się założeniami do zachodnich sąsiadów – pracuje, aby żyć a nie żyje, aby pracować.