Rybnik: Służby Komunalne wybudowały własną stację CNG. To pierwsze takie rozwiązanie w regionie i mega oszczędność
Rybnickie Służby Komunalne wybudowały własną stację CNG. Dzięki temu zasilane gazem pojazdy mogą być tankowane na miejscu. To pierwsze takie rozwiązanie w regionie!
Silesia Flesz w TVS od poniedziałku do piątku: 16.00, 17.45, 20.00 i 23.00
Stacja powstała na terenie bazy RSK przy ul. Jankowickiej 41B. Składa się z 6 stanowisk i 3 wysp, na których posadowione są kompresory do tankowania pojazdów zasilanych gazem CNG. Prace ziemne, zbudowanie wysepek oraz instalację elektryczną wykonano za pomocą pracowników i sprzętu RSK. Do Stacji CNG została pociągnięta nowa nita gazowa, zasilana z wewnętrznej instalacji gazu w RSK, która zaopatruje również piece na potrzeby ogrzewania budynków na terenie bazy. Cała inwestycja kosztowała 148 522,50 zł.
Dzięki wybudowaniu stacji na gaz CNG tankujemy sami u siebie pojazdy. Jesteśmy pod tym względem pierwsi na Śląsku. To rozwiązanie ekonomiczne, przynoszące oszczędności na poziomie 60%, ale też ekologiczne, pozwalające na bardziej racjonalne wykorzystywanie paliwa do samochodów – podkreśla Przemysław Grycman, dyrektor Rybnickich Służb Komunalnych.
Rybnickie Służby Komunalne posiadają obecnie 6 pojazdów zasilanych gazem CNG. Są to 4 samochody ciężarowe Scania oraz Iveco Daily służące do utrzymania Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna, a także VW Caddy wykorzystywany do obsługi parkingów i parkomatów miejskich.
Na razie wykorzystywane są 4 stanowiska stacji, które zasilają dwa kompresory CNG. Każdy kompresor CNG ma wydajność 10 m³/h. Urządzenia mogą pracować wspólnie, co pozwala na tankowanie pojazdów o wydajności 20 m³/h. Na pozostałe 2 stanowiska Rybnickie Służby Komunalne planują zakup szybszego kompresora.
Nasza flota CNG tankowana jest w czasie, gdy nie ma potrzeby jej wykorzystania, głównie w porze nocnej. Gdy auta trafiają na stację z pustymi zbiornikami to np. Iveco Daily tankuje się w czasie 2,5 godziny, a VW Caddy przez 1,5 godziny. W przypadku Scanii czas tankowania jest trochę dłuższy, jednak gdy na jednej zmianie ten samochód przejedzie trochę powyżej 100 km, to dotankowanie pojazdu zajmuje około 3 godzin – wyjaśnia Rafał Guziak, kierownik Działu Głównego Mechanika w RSK.
Eksploatacja pojazdów zasilanych gazem CNG to spora oszczędność. Własna stacja CNG przynosi kolejne ekonomiczne korzyści:
Cena jednego metra sześciennego gazu na stacji paliw to około 3,69 zł. Nas tankowanie kosztuje 2,09 zł, co daje oszczędność 1,6 zł na metrze sześciennym – dodaje Rafał Guziak.
Ciekawie przedstawia się porównanie kosztów tankowania pojazdu ciężarowego zasilanego olejem napędowym o podobnej wielkości i mocy do pojazdu Scania zasilanego gazem CNG:
- Samochód ciężarowy DAF zasilany ON – koszt paliwa na przejechanie 100 km: około 190 zł
- Samochód ciężarowy Scania zasilany CNG – koszt paliwa tankowanego na stacji CNG RSK na przejechanie 100 km: około 100 zł.
4 Scanie RSK przejeżdżają łącznie średnio 6 000 km miesięcznie. Biorąc pod uwagę powyższe dane, tankowanie tych samochodów na własnej stacji CNG daje oszczędność 5 400 zł na miesiąc. Tankowaniu VW Caddy i Iveco Daily przyniesie łącznie ponad 1,2 tysiąca złotych oszczędności miesięcznie.
Nasza flota CNG powiększy się w bieżącym roku o dwa pojazdy, tj. samochód osobowo-dostawczy Iveco Daily do 3,5 ton oraz samochód ciężarowy, na podwoziu którego będzie zamontowana zamiatarka. W pełni ekologiczny pojazd powiększy grono samochodów utrzymujących czystość ulic i chodników w mieście – dodaje Przemysław Grycman.
Sosnowiec: Ojciec leżał kompletnie pijany, płaczące niemowlę nakarmił policjant! [FOTO]
Ile miasta Śląska i Zagłębia zapłacą za Polski Ład? Samorządowcy mówią, że o wiele za dużo!
źr. UM Rybnik