reklama
Kategorie

Sosnowiec: Dworzec w Maczka będzie jak nowy! PKP przekazało wykonawcy plac budowy [ZDJĘCIA]

reklama

W lipcu 2014 roku został podpisany list intencyjny pomiędzy PKP S.A. a Politechniką Śląską w Gliwicach o zamiarze utworzenia Centrum-Naukowo Dydaktycznego Transportu Kolejowego Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Siedzibą placówki ma być odrestaurowany i przystosowany do pełnienia nowej funkcji zabytkowy budynek nieczynnego dworca kolejowego Sosnowiec – Maczki. Zgodnie z projektem, oprócz dworca, wyremontowany zostanie jeszcze jeden budynek, który ma pełnić funkcję usług handlu i gastronomii związanych z obsługą uczelni oraz mieszkańców Maczek. Dokumentacja zakłada także budowę przejścia podziemnego łączącego budynek stanowiący pozostałość po  historycznej zabudowie w otoczeniu nieistniejącej dawnej komory celnej (przyul. Krakowskiej) z budynkiem byłego dworca kolejowego (międzytorze linii kolejowych). -Cieszę się, że możemy mieszkańców poinformować o rozpoczęciu prac. Bardzo nam zależy, aby dzielnica, która od zawsze związana była z koleją, zmieniła swe oblicze – mówi Jeremiasz Świerzawski, Dyrektor Projektu w Departamencie Inwestycji PKP S.A.

 

Wyłonione w drodze przetargu konsorcjum firm P.A. Nova, TWS GP i Przedsiębiorstwo Inżynieryjne Socar, które zaoferowało kwotę 38,9 mln zł., rozpocznie prace niemal natychmiast. -Od poniedziałku zaczynamy wygradzanie i zabezpieczanie terenu. Pierwsze poważne prace rozpoczną się od rozebrania budynków przy rynku przed dworcem. Najtrudniejsze zadanie, to z pewnością race konstrukcyjne w samym budynku oraz budowa przejścia podziemnego, pod torami kolejowymi – tłumaczy Przemysław Żur wiceprezes Zarządu P.A. NOVA S.A  Zadowolenia nie kryje także prezydent Sosnowca, Arkadiusz Chęciński. -Bardzo się cieszymy z tej inwestycji i chcemy współpracować z wykonawcą. My również będziemy tutaj prowadzić duże inwestycje na kwotę ponad 30 mln zł., związane z budową cieci wodno-kanalizacyjnej. Chciałbym podziękować zarządom PKP, byłym i obecnemu, również ministerstwu – byłemu i obecnemu, a także każdemu, kto przyczynił się do rozpoczęcia tej inwestycji. Dla mnie, rodowitego sosnowiczanina, to najważniejszy zabytek infrastruktury technicznej – to fantastyczne miejsce w naszym mieście – podkreśla Arkadiusz Chęciński.

reklama

 

Warto przypomnieć, że dzięki dobrej współpracy kolei z miastem, latem ubiegłego roku przeprowadzono badania archeologiczne w miejscu, w którym stała kiedyś cerkiew, a niebawem rozpoczną się prace związane z budową parkingu. -Mieliśmy sygnały, że na tym obszarze byli pochowani żołnierze radzieccy, którzy po wojnie zostali ekshumowani, jednak dla pewności przeprowadziliśmy badania, które wskazywały, że możemy coś znaleźć. Dlatego postanowiliśmy przeprowadzić prace archeologiczne, które potwierdziły nasze przypuszczenia, bowiem znaleźliśmy szczątki kilkunastu radzieckich żołnierzy oraz prawosławnego księdza – tłumaczy Katarzyna Sobota-Liwoch z Muzeum w Sosnowcu.

 

Stacja kolejowa Sosnowiec – Maczki przez długi czas nazywana była Granicą i była końcową stacją linii warszawsko-wiedeńskiej kolei żelaznej, a także ostatnią stacją przed granicą austriacką. Warto podkreślić, że stacja była jednym z dwóch najważniejszych przystanków obok początkowej stacji w Warszawie. Projektantem obu dworców był Henryk Marconi, a dworzec budowano w latach 1839-1848. Jego dzisiejszy wygląd ukształtował się na przełomie XIX i XX w. Splot wielu czynników sprawił, że w 1858 roku podjęto działania mające na celu budowę odnogi z Ząbkowic do pruskich Szopienic ze stacją graniczną w Sosnowcu. Już w 1859 roku wybudowano okazały gmach dworca kolejowego, który do dnia dzisiejszego będzie stanowił dominantę centrum miasta.

 

 

reklama

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button