Kategorie

Ta gra planszowa ma pomóc w wyleczeniu mgły COVID-owej

Dr Tomasz Kopczyński z Uniwersytetu Śląskiego pracuje nad grą planszową, która ma pomóc osobom, które skarżą się na tzw. mgłę mózgową po przebyciu koronawirusa.

 

Mgła COVID-owa powoduje między innymi zaburzenia koncentracji i pamięci krótkotrwałej, problemy ze skupieniem uwagi, dezorientację czy zmęczenie. Od tych problemów chce uwolnić dr Tomasz Kopczyński z Uniwersytetu Śląskiego, który wraz ze swoim zespołem rozpoczął projektowanie gry planszowej. Gry, która pomoże wyleczyć schorzenie.

Naukowcy w badaniach wykorzystują narzędzie typu biofeedback (biologiczne sprzężenie zwrotne), rejestrujące podstawowe parametry fizjologiczne i neurofizjologiczne naszego organizmu.

– Najprostszym wytłumaczeniem zasady działania jest zwykły termometr. Biofeedback jako urządzenie jest jego bardziej zaawansowaną formą, też rejestruje parametry naszego organizmu i pozwala na czytelny zapis kilku parametrów (tętno, temperatura, GSR, EMG) w czasie wykonywania danej czynności lub spoczynku. Ma to na celu albo kontrolowanie tych funkcji (np. poprzez spokojny oddech), albo określenie, jakie bodźce zewnętrzne (np. muzyka) mogą się przyczynić do ich pożądanej zmiany. Dzięki określeniu tych właściwości za pomocą specjalnego programu dołączonego do urządzenia biofeedback możemy sprawdzić, w jaki sposób czynniki zewnętrzne wpływają na to, co się dzieje z naszym organizmem, a nawet myślami, bo przecież one też wpływają na naszą fizjologięmówi dr T. Kopczyński.

Powiązane artykuły

Tradycyjne gry mogą być pomocne w leczeniu powikłań po przebyciu COVID-19, w szczególności przy występowaniu mgły mózgowej oraz zaburzeń pamięci krótko- i długotrwałej. – Gry niewątpliwie stymulują podstawowe funkcje poznawcze – dodaje badacz.

Podczas pandemii gry analogowe przeszły pewien renesans – izolacja społeczna sprzyjała tego typu rozrywce. Dr T. Kopczyński przyznaje, że w tym czasie wiele firm zanotowało wzrost przychodu na poziomie około 20%. – Widać, że w jakiś sposób ten element ludyczny jest człowiekowi potrzebny – mówi laureat konkursu pn. „Horyzont Postcovidowy”.

Naukowcy jak na razie przeprowadzili badania pilotażowe oraz zaprojektowali własną grę autorską, która będzie testowana. Obecnie czekają na dostarczenie profesjonalnego sprzętu biofeedback, który pozwoli im wykonać dalsze prace. Dzięki interdyscyplinarnemu zespołowi będzie można spojrzeć na gry analogowe z różnych punktów widzenia. Planowane jest także nawiązanie współpracy z badaczami z zagranicy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button