reklama
Silesia Flesz najnowsze informacje

Tańszy prąd nie dla wszystkich. Kolej w tarapatach

reklama

Sejm uchwalił przepisy ustalające maksymalną cenę prądu. Objęte tymi regulacjami mają być, m.in. gospodarstwa domowe, samorządy, a także małe i średnie firmy. Zgodnie z tą ustawą podmioty te maja płacić za energię maksymalnie 785 zł/MWh. Co z pozostałymi?

 

 

Tylko wybrani 

Z preferencyjnych cen będą mogli skorzystać tylko regionalni przewoźnicy kolejowi, którzy wykonują usługi dla samorządów. Z kolei wyłączeni są przewoźnicy dalekobieżni, a także towarowi, którzy już nie mieszczą się w definicji małych i średnich przedsiębiorstw. 

reklama

„Oznacza to niestety dalsze zwijanie przewozów kolejowych”- informuje Adrian Furgalski, przewodniczący Forum Kolejowego Railway Business Forum.

Za bilety zapłacimy więcej 

Na wsparcie nie może liczyć, m.in. największy przewoźnik pasażerski na trasach dalekobieżnych – PKP Intercity. Który do tej pory ominął podwyżki cen energii, w związku z zabezpieczeniem wynikającym z umowy podpisanej pod koniec 2020 r. z PKP Energetyka. Teraz firmę czekają nowe stawki, co przełoży się na wzrost cen biletów, bo od tamtej pory ceny prądu poszły znacząco w górę. 

Anna Łukaszewska-Trzeciakowska, wiceminister klimatu i środowiska, w odpowiedzi na zapytania o przewoźnika, który obsłużył w tym roku rekordową liczbę pasażerów, poinformowała, że „transport zbiorowy jest więc w ustawie zawarty. Myśmy to analizowali.” Wciąż jest tu jednak mowa o regionalnych przewoźnikach. 

Przedstawiciele PKP Intercity nie chcą komentować decyzji rządu, firma wkrótce ogłosi przetarg na dostawę energii trakcyjnej na kolejne lata. 

„Cały czas prowadzone są projekty zwiększania efektywności energetycznej (montaż liczników energii elektrycznej, wykorzystanie paneli fotowoltaicznych na stacjach postojowych czy eco driving), które mają przekładać się na optymalizację kosztów kupowanej energii”— poinformowała Katarzyna Grzduk, rzeczniczka PKP Intercity.

Z kolei bez wsparcia rządu dojdzie do dalszego wzrostu cen frachtu kolejowego kluczowych surowców – takich jak węgiel, paliwa, kruszywa dla budownictwa, czy też zboża. Ta sytuacja będzie miała przełożenie na cały rynek. 

 

mps

reklama

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button