reklama
Kategorie

To wyraz wsparcia i szacunku do osób LGBT+. Tęczowa torba wraca do sklepów IKEA

reklama

Po raz trzeci limitowana seria toreb STORSTOMMA wesprze strategiczne działanie Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę – telefon zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111. W tym roku IKEA wprowadza dwa rozmiary wielobarwnej wersji tradycyjnej niebieskiej torby FRAKTA. Sprzedaż rozpocznie się 17 maja, w Międzynarodowy Dzień Przeciw Homofobii, Transfobii i Bifobii, jako m.in. wyraz wsparcia i szacunku do osób LGBT+.

 

 

„Cieszymy się, że po raz kolejny nasza akcja w istotny sposób wesprze Fundację i prowadzony przez nią telefon zaufania dla dzieci i młodzieży. W zeszłym roku środki uzyskane ze sprzedaży tych toreb umożliwiły odebranie dodatkowych 10 tysięcy połączeń od dzieci w kryzysie. To dla nas nie tylko realne wsparcie dzieci i młodzieży, które potrzebują pomocy, ale także symbol naszej otwartości na różnorodność. Szacunek i włączanie są częścią naszych wartości w IKEA. Każdy z nas jest ważny, każda z nas jest słyszana i wkład każdej i każdego się liczy”, mówi Susanna Romantsova, Liderka ds. Różnorodności, Równego Traktowania i Kultury Przynależności w IKEA Retail w Polsce.

reklama

IKEA wierzy, że wszyscy ludzie mają prawo do sprawiedliwego traktowania i równych szans, co wprost wynika z przyjętych w firmie wartości. Od wielu lat tworzona jest w organizacji prawdziwie włączająca kultura pracy, w ramach której każda osoba może czuć się sobą, jest mile widziana, szanowana, akceptowana i doceniana za swoją wyjątkowość, a wszyscy współpracują w atmosferze wzajemnego wsparcia.

Od roku finansowego 2020 (01.09.2019 r. – 31.08.2020 r.), IKEA realizuje strategię Różnorodności i Włączania; wśród jej pięciu kluczowych kierunków jest wsparcie osób LGBT+ w pracy. Dla organizacji jest to tak samo istotne, jak działania na rzecz m.in. równych szans dla kobiet w rozwoju zawodowym, równości płac, sprawiedliwego podziału obowiązków rodzicielskich, zatrudniania osób z niepełnosprawnością, budowania otwartości na różne kultury i narodowości w miejscu pracy, czy wsparcia różnorodności wiekowej, w tym włączanie na rynku pracy osób 50+. W ramach tego podejścia IKEA chce także inspirować społeczności lokalne, współpracując z organizacjami pozarządowymi, które przeciwdziałają wykluczeniu. Przykładem takiego działania jest długofalowa współpraca z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę.

Sytuacja nastolatków LGBT+ w Polsce

Jak wynika z raportu „Sytuacja społeczna osób LGBTA w Polsce” (grudzień 2021 r.), który został przygotowany przez Kampanię Przeciw Homofobii oraz Stowarzyszenie Lambda Warszawa, 3/4 nastoletnich osób LGBT+ czuje się osamotnionych. Tylko 21,8% badanych osób LGBT+ w wieku szkolnym czuje, że ich nieheteronormatywność jest akceptowana przez matki, a tylko 12,1% czuje się akceptowana przez ojców. Jednocześnie, ponad 1/4 nastolatków LGBT+ przynajmniej raz uciekła z domu, a jedna na dziesięć osób została zmuszona wbrew swojej woli do jego opuszczenia. Dodatkowo, nastolatki LGBT+ bardzo często spotykają się z przemocą – głównie werbalną. 3/4 młodzieży szkolnej myślało o samobójstwie, w tym 25% z nich dosyć często, a 15% bardzo często.Rozmowy z młodzieżą LGBT+ w kryzysie to codzienność telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży. Młodzi ludzie LGBT+, którzy szukają wsparcia w telefonie 116 111, opowiadają o przemocy rówieśniczej, ale też o przemocy ze strony dorosłych – również tych najbliższych: rodziców, czy nauczycieli. Mówią o osamotnieniu, braku nadziei, o tym, że nie czują się bezpieczni i brakuje im przestrzeni do bycia sobą. Dlatego tak ważne dla IKEA jest, by telefon 116 111 wciąż działał i pomagał młodym osobom, które mierzą się z brakiem akceptacji ich orientacji lub tożsamości w swoim otoczeniu.

116 111 – telefon zaufania dla dzieci i młodzieży

Telefon zaufania 116 111 to anonimowa, bezpłatna, całodobowa i ogólnopolska linia pomocowa dla dzieci do 18. roku życia prowadzona od ponad 14 lat przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę. Co ok. 2 minuty, konsultanci – psycholożki i psycholodzy, odbierają telefon od dziecka lub nastolatka, który jest w kryzysie i potrzebuje pomocy. Dzieci opowiadają o problemach ze zdrowiem psychicznym i psychospołecznym; relacjach z rodziną i rówieśnikami; przemocy, której doświadczają lub są jej świadkami; dojrzewaniu i potrzebie pomocy specjalistycznej.

„2021 to był najtrudniejszy rok działania telefonu zaufania 116 111. Nasi konsultanci przeprowadzili prawie 60 tys. rozmów z dziećmi, odpisali na ponad 9 tys. wiadomości i podjęli aż 823 interwencje ratujące zdrowie lub życie dzieci, czyli średnio więcej niż 2 razy dziennie. Każdego dnia ok. 15 młodych osób dzwoniło i pisało do nas z myślami samobójczymi, 21 mówiło o depresji i obniżonym nastroju, a blisko 30 o lękach i presji, z którą sobie nie radzi. Dzieci i nastolatki wciąż w wielu przypadkach nie mają dostępu do specjalistów i dla nich telefon zaufania jest często jedyną realną szansą na pomoc. Nasz telefon uzupełnia istotną lukę w systemie pomocy dzieciom w Polsce. Priorytetem jest zachowanie ciągłości całodobowego funkcjonowania linii 116 111, aby zapewniała wsparcie i potrzebną pomoc najmłodszym. Ogromnie ważne jest budowanie u dzieci przekonania, że świat dorosłych przyjdzie im z pomocą, zawsze wtedy, gdy zabraknie jej w ich najbliższym otoczeniu” – mówi Renata Szredzińska, członkini zarządu Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Zakładany dochód ze sprzedaży toreb STORSTOMMA umożliwi odebranie dodatkowo nawet kilku tysięcy połączeń od dzieci i młodych ludzi potrzebujących rozmowy o tym, co dla nich trudne i bolesne, a nieznajdujących rozwiązania i pomocy wśród najbliższych z ich otoczenia.

Współpraca IKEA i Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę

To kontynuacja długoletniej współpracy pomiędzy IKEA a Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę. W 2020 r., w związku z epidemią COVID-19, IKEA oraz Ingka Centers przekazały darowizny dla Fundacji na rzecz wsparcia jej placówek pomocowych. Kolejnym etapem współpracy IKEA z Fundacją w 2021 r., było uruchomienie projektu IKEA „Razem w Trosce o Dom”. W listopadzie tego samego roku, dzięki kampanii „Pokój Nastolatka”, IKEA wspólnie z Fundacją, podpowiadała dorosłym, jak rozmawiać z młodzieżą na tematy związane z różnorodnością. Kampania była realizowana poprzez historie osadzone w pokojach nastolatków i podcasty z ekspertami Fundacji. Finalnie powstało 6 podcastów, które przybliżały temat nękania i wykluczenia nastolatków oraz doradzały, jak na co dzień radzić sobie z tak trudnymi doświadczeniami. Od 2020 r. IKEA przekazuje cały dochód ze sprzedaży toreb STORSTOMMA na 116 111 – telefon zaufania dla dzieci i młodzieży.

Wielobarwne torby STORSTOMMA będą dostępne w sprzedaży od 17 maja w sklepach stacjonarnych IKEA w Polsce oraz na stronie IKEA.pl i w Aplikacji Mobilnej IKEA. W tym roku dla klientów IKEA przygotowane zostały dwa rozmiary toreb – 13 litrów oraz 71 litrów, a cena pojedynczej torby, niezależnie od jej rozmiaru, wynosi 9,99 złotych.

reklama

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button