reklama
BiznesKategorieKrajPodróżeSilesia Flesz najnowsze informacjeTechnologie

Zaczyna się przejazd konwoju-giganta przez woj. śląskie. Wiemy, kiedy dokładnie pojedzie

reklama

Zaczyna się! Gigantyczny transport wyrusza na drogi z Opola. To kret do wiercenia tuneli – maszyna, która waży 4 tys. ton. Wiemy, kiedy będzie przejazd TBM przez woj. śląskie.

 

To operacja, jakiej jeszcze nigdy nie było. Chodzi o przewóz maszyny typu TBM, służącej do wiercenia tuneli. W woj. podkarpackim urządzenie będzie pracowało na budowie drogi ekspresowej S19 na odcinku między Rzeszowem a Babicą. Ale najpierw musi się tam dostać. Transport i przejazd TBM planowany jest od 1,5 roku, ale szczegółowy start tej akcji nie był znany. Choć znana jest trasa konwoju:

trasa konwoju kreta

reklama

Tak, żeby przejechać z Opola i Gliwic do Rzeszowa, musi przejechać przez Częstochowę, Warszawę, Lublin – chodzi o to, że wszystkie drogi i mosty muszą wytrzymać tak wielkie obciążenie. Dlatego trasa ma aż 700 km.

HARMONOGRAM PRZEJAZDU TBM NA 12, 13 I 14 LISTOPADA

W Gliwicach 10.11 została zamknięta łącznica A4 – A1, i to aż na tydzień.

UWAGA! GDDKIA ZAMKNĘŁA ZJAZD Z A4 NA A1!

 

Jak informuje GDDKiA, duża część elementów maszyny, w tym jej największe fragmenty, wypłynęły statkiem z hiszpańskiego portu Santander i trafiły do Szczecina. Najmniejsze elementy zostaną przetransportowane drogą lądową bezpośrednio z Hiszpanii do Babicy pod Rzeszowem. A część pojedzie autostradami z portu w Opolu i przejedzie przez woj. śląskie. Transport zacznie się już w ten weekend.

Cały transport będzie się składał z 14 zestawów transportowych podzielonych na trzy konwoje. Do przewozu największych elementów wykorzystane zostaną zestawy o bezprecedensowych wymiarach:

  • szerokość 9 m
  • długość 74 m
  • waga ok. 260 ton

To łącznie z ładunkiem wyniesie 500 ton. Będą się składały z ciągnika balastowego ciągnącego zestaw, dwóch wielkich platform i drugiego ciągnika balastowego – pchającego, który będzie zamykał zestaw. Pozostałe transporty (składające się z jednego ciągnika i platformy) będą szerokości od 6 do 8 m i  długości 35-40 m. 

przejazd tbm przez gliwice
Kret ma 15 m średnicy Fot.: Acciona/ gov.pl

Konwój w woj. śląskim. Trasa i data przejazdu TBM

Przejazd TBM spowoduje utrudnienia, i to znaczne, na autostradzie A4 na odcinku węzeł Opole Zachód – węzeł Strzelce Op. – Żernica. Zaczną się w nocy z 11 na 12 listopada. Konwój będzie jechał w godz. 22:00 do 6:00. 

Transport wyruszy z portu w Opolu. Do woj. śląskiego dotrze w nocy z soboty na niedzielę, z 11 na 12 listopada. Będzie też w nocy z 12 na 13 listopada 2022 roku.

 

 

Harmonogram:

W nocy z 11 na 12 oraz z 12 na 13 listopada 2022 roku w godz. 22:00 a godz. 6:00 będzie jechał na trasie: Opole ul. Oświęcimska – DW 423 Przywory do autostrady A-4 i dalej autostradą A4 w kierunku Katowic aż do PPO Żernica.

To będzie przejazd kolumny 5 pojazdów nienormatywnych ze znacznie przekroczonymi parametrami – ostrzega GDDKiA. – Ze względu na znacznie przekroczone parametry pojazdów i okoliczność, że przejazd na całym odcinku będzie odbywał się z prędkością około 10 km/h, spodziewane są utrudnienia dla użytkowników dróg a w szczególności te utrudnienia wystąpią podczas przejazdu autostradą A-4 w godz. 22:00 do 6:00 z 12/13.11.2022 r., pomiędzy węzłami:

  • 1. Dla kierunku do Katowic w godz. 22:00 do 6:00 na odc. Opole Zachód (Prądy) A-4 węzeł Strzelce Op. – węzeł Łany aż do miejsca postoju tj. do PPO Żernica (teren woj. śląskiego)
  • 2. Dla kierunku do Wrocławia w godz. 22:00 do około 24.00 na odc. od Węzła Strzelce Op. do węzła Opole Zachód. Skorzystaj z przejazdu drogami alternatywnymi.

Uwaga, jest ostrzeżenie GDDKiA, że A4 nie będzie przejezdna! OBJAZDY, WIDEO

Co to za maszyna?

Maszyna waży około 4000 ton, ma długość 112 metrów i tarczę wiercącą o średnicy 15,2 metra. TBM wykopie tunel S19 Via Carpatia. Odcinek S19 Rzeszów Południe-Babica to jedno z najtrudniejszych technologicznie inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Tunel będzie miał 2255 m długości (dla porównania – tunel w Katowicach ma ok. 600 m). Średnica wewnętrzna każdej z pojedynczych naw głównych będzie wynosiła 13,45 m, natomiast zewnętrzna 14,65 m. Maksymalna głębokość prowadzonych prac to ponad 100 m. Maszyna TBM drąży podziemny obiekt i jednocześnie układa jego obudowę. 

WIDEO. TBM GOTÓW DO DROGI.

reklama

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button