BiznesSeniorSilesia Flesz najnowsze informacjeStyl życiaTygodnik TVS

Jak Polacy planują spędzić Boże Narodzenie w 2024 roku?

Święta Bożego Narodzenia w Polsce od zawsze były czasem rodzinnym, przepełnionym tradycjami. Jak pokazują najnowsze badania opublikowane przez ogólnopolski panel badawczy Ariadna, sposób spędzania Wigilii ewoluuje. W 2024 roku większość Polaków nadal planuje spędzić wieczór wigilijny w gronie najbliższych, jednak zauważa się znaczną zmianę w preferencjach dotyczących gościnności.

W porównaniu do 2023 roku wzrosła liczba osób, które spędzą Wigilię bez gości – 46% wobec 38% rok wcześniej. Jednocześnie spadła liczba Polaków zapraszających gości: z 26% w 2023 do 19% w 2024 roku. Pozostała grupa, czyli 20% badanych, zamierza spędzić Święta poza domem, u rodziny. Warto dodać, że tylko 4% Polaków nie obchodzi Wigilii, a 5% planuje spędzić ten wieczór samotnie.

Zmiana podejścia do tradycji i wydatków

Profesor Dominika Maison zauważa, że ograniczenie liczby gości przy wigilijnym stole może wynikać nie tylko ze względów organizacyjnych, ale również ekonomicznych: „Ograniczenie liczby osób przy wigilijnym stole to nie tylko oszczędność na wydatkach związanych z kolacją, ale także mniejsze wydatki na prezenty”.

Widać również zmiany w podejściu do samego charakteru Świąt. Boże Narodzenie przestaje być wyłącznie świętem religijnym. Mimo rosnącej liczby osób deklarujących odejście od Kościoła, zaledwie 4% Polaków nie celebruje Wigilii. 

Najsilniejsze tradycje bożonarodzeniowe

Choinka pozostaje niekwestionowanym symbolem Świąt Bożego Narodzenia – w 2024 roku 77% Polaków planuje jej ustawienie w domu. Równie popularny pozostaje opłatek (74%), a prezenty pod choinką zadeklarowało 63% badanych. Inne tradycje, takie jak dodatkowy talerz dla niespodziewanego gościa (53%) czy słuchanie kolęd (49%), są nadal obecne, ale w mniejszym stopniu.

Powiązane artykuły

Różnice pokoleniowe

Podejście do tradycji bożonarodzeniowych różni się między pokoleniami. Najwięcej tradycji kultywują najstarsze generacje: tzw. Baby Boomers (urodzeni przed 1965 rokiem) oraz Generacja X (1965-1980). Zaskakująco, najmłodsze pokolenie, czyli Generacja Z (urodzeni po 1995 roku), wykazuje większe zaangażowanie w celebrowanie tradycji niż Millenialsi (1981-1994). Młodzi chętniej przygotowują choinkę, łamią się opłatkiem i dbają o obecność prezentów pod choinką.

Metodologia badań

Badanie zostało przeprowadzone na ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna. Próba ogólnopolska losowo-kwotowa wyniosła 1147 osób w wieku 18+. Kwoty dobrano zgodnie z reprezentacją populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości. Termin realizacji: 6-9 grudnia 2024 roku. Metoda: CAWI.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button