reklama
Kategorie

Będzie remont DTŚ w Zabrzu! Znikną fałdy i frezowanie?

reklama

Być może już w przyszłym roku Drogowa Trasa Średnicowa w Zabrzu będzie gładka na całej długości!  Fachowcy stwierdzili, że dochodzi do stabilizacji materiałów, które wybrzuszyły nawierzchnię odcinków Z3 i Z4. Pierwotnie skuteczną naprawę DTŚ w Zabrzu planowano na czerwiec tego roku. Tak jednak się nie stało. Kilka dni temu urzędnicy po raz kolejny sprawdzili drogę. -Przeprowadziliśmy przegląd konstrukcji i przeanalizowaliśmy wyniki pomiarów – mówi Kazimierz Ladziński, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Infrastruktury Informatycznej. -Wszystko wskazuje na to, że grunt nasypów się stabilizuje. Na przełomie wiosny i lata 2017 będziemy prawdopodobnie mieli już wiedzę, czy można wprowadzić plan naprawczy – dodaje Ladziński.

 

Na czym będzie polegać remont DTŚ w Zabrzu? Tego urzędnicy jeszcze nie wiedzą. W najgorszym wypadku w rachubę wchodzi całkowita odbudowa nawierzchni. Szczęśliwie droga dalej będzie objęta gwarancją, która została zawieszona po ustaleniu przyczyn falowania drogi. Przypomnijmy, że zabrzańskie odcinki DTŚ Z3 i Z4 do użytku zostały oddane w sierpniu 2014 roku. Łączyły rondo Sybiraków z granicą Gliwic. Już po kilku tygodniach nawierzchnia zaczęła falować, a wykonawca – Eurovia Polska – uznała, że winnym jest osuwanie się nasypów. Te "gwoździowano" betonowymi elementami, ale prace przeprowadzone w grudniu 2014 roku nie przyniosły żadnego skutku: nawierzchnia wciąż się fałdowała.

reklama

 

SILESIA FLESZ NAJNOWSZE VIDEO

Ostatecznie rok po oddaniu dwa niezależne zespoły badawcze złożone z naukowców Politechniki Śląskiej oraz z Akademii Górniczo-Hutniczej ustaliły powody niszczenia nawierzchni. Okazało się bowiem, że do budowy użyto mieszaninę odpadów pochodzących z górnictwa oraz popiołu fluidalnego (produktu ubocznego procesu spalania w elektrowniach). Anhydryt znajdujący się w popiele uległ przeobrażeniom, w wyniku którego doszło do krystalizacji ettringitu i gipsu. Objętość powstałych materiałów bardzo wzrosła, bo aż 15-krotnie. Materiał wpierw wypełnił wolne przestrzenie, ale później doprowadził do naprężeń w bezpośredniej podbudowie drogi i w rezultacie spowodował wybrzuszenia.

 

 

reklama

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button