reklama
Kategorie

Ile pracodawcy przeznaczają na premie świąteczne? Te święta będą lepsze niż przed rokiem

reklama

Przed świętami Bożego Narodzenia polskie firmy tradycyjnie sięgają po pomysły, które pozwolą ten czas celebrować wspólnie z pracownikami. Lider wśród inicjatyw od wielu lat jest ten sam – pracodawcy organizują przede wszystkim przedświąteczne spotkania dla swoich zespołów. Z roku na rok rośnie jednak liczba przedsiębiorców, którzy decydują się na okolicznościowe premie. Najczęściej na takie dodatkowe inicjatywy pracodawcy wydadzą od 100 do 300 złotych w przeliczeniu na jednego pracownika – wynika z badania „Plany Pracodawców” Randstad.

 

TOP 5 SILESIA FLESZ: Smog, Horror, Ojczyzna i kontener za dwa melony!

 

reklama

44% polskich pracodawców zamierza przed świętami zaprosić pracowników na tradycyjne spotkania wigilijne. Rośnie liczba firm, które decydują się na takie inicjatywy – w ciągu roku o 4 proc. Wzrost odnotowujemy także wśród przedsiębiorców, którzy przed świętami przyznają pracownikom premie okolicznościowe. W tym roku zdecyduje się na to 39% pracodawców, którzy wzięli udział w badaniu Randstad. To rozwiązanie notuje systematyczny wzrost od 3 lat (w ostatnim roku o 2 proc.).

Nieco więcej firm niż przed rokiem wręczy bony podarunkowe (wzrost o 2 proc. do 27%). Paczki na święta dla dzieci pracowników przygotowuje co czwarty pracodawca. Rośnie liczba przedsiębiorców, którzy wspólnie z pracownikami przed świętami włączają się w akcje charytatywne (o 4 proc. do 18% w najnowszej edycji badania).

Polskie firmy dostrzegają siłę tradycji i szczególne miejsce, które w tej tradycji mają święta Bożego Narodzenia. Nie tylko chcą przy tej okazji obdarowywać swoich pracowników, ale też zachęcać ich do integracji i budowania miłej atmosfery w środowisku zawodowym. Dlatego w tym roku także nie zabraknie w biurach i zakładach pracy wspólnych spotkań z drobnymi upominkami i tradycyjnymi wypiekami. Ta przedświąteczna atmosfera sprzyja także działaniom na rzecz naszego najbliższego otoczenia – firmy coraz częściej w tym okresie wspierają więc akcje pomocy potrzebującym i ważne społecznie inicjatywy, zachęcając pracowników do wskazywania inicjatyw i zapraszając ich do akcji wolontariackich – podkreśla Monika Hryniszyn, Dyrektor Personalna i Członek Zarządu Randstad Polska.

Coraz rzadziej na przestrzeni lat firmy decydują się na organizowanie większych spotkań przedświątecznych, na które zapraszają nie tylko pracowników, ale także ich rodziny. Jeszcze w 2015 roku decydowało się na taką inicjatywę 8% pracodawców, w tym roku to już tylko 2%.

W stosunku do zeszłego roku wzrosła liczba przedsiębiorców, którzy nie planują żadnych szczególnych działań w tym okresie (z 9% do 13%), ale – spoglądając na wyniki z jeszcze wcześniejszych lat – widzimy, że ten odsetek w Polsce jest co roku raczej zbliżony.

37% pracodawców szykuje dla swoich pracowników tylko jedną inicjatywę przedświąteczną, ale nie brakuje firm, które decydują się na łączenie różnych pomysłów (24% – dwie inicjatywy, 14% – trzy inicjatywy). Najczęściej przedsiębiorcy łączą firmowe wigilie z premiami (7%) lub bonami towarowymi (4%).

Wyraźnie rośnie liczba przedsiębiorców, którzy na inicjatywy związane ze świętami Bożego Narodzenia wydadzą od 100 do 300 zł na jednego pracownika (z 32% do 37%). Jest to jednak wzrost kosztem liczby firm, które planują wydać więcej w przeliczeniu na jednego zatrudnionego. W grupie przedsiębiorców, którzy mają na ten cel od 300 do 500 zł notujemy spadek z 24% do 22%, a wśród tych, którzy przekroczą kwotę 500 zł badanie pokazuje spadek z 16% do 13%.

W tym roku pracodawcy, którzy zdecydują się na premie świąteczne dla pracowników, w większości przyznają je wszystkim zatrudnionym (75%; przed rokiem: 84%). Rośnie odsetek tych firm, w których premie nie będą powszechne – 13% przyzna je większości pracowników, 4% – mniej niż połowie zatrudnionych, 3% – tylko pojedynczym osobom. W większości przypadków (59%) kwota będzie zróżnicowana ze względu na stanowisko lub dział.

 

Bony podarunkowe trafią przeważnie do ogółu zatrudnionych w danej firmie (86% wobec 92% w zeszłym roku), ale w tej kwestii także rośnie odsetek przedsiębiorców, którzy ograniczą to rozwiązanie do większości zatrudnionych (11%), mniej niż połowy załogi (2%) lub pojedynczych osób (1%). 64% przedsiębiorców wartość bonów uzależnia od stanowiska lub działu, w którym zatrudniony jest pracownik.

 

Rosnąca liczba wigilii organizowanych przez pracodawców, coraz częściej w biurze, ale w mniej formalnej postaci, więcej firm, które z okazji świąt chcą obdarować pracowników, ale także dać im swobodę wyboru prezentu – to trendy, które zauważa także Iwona Grochowska, CEO Nais, platformy do doceniania, nagradzania i motywowania pracowników.

 

U nas ruch świąteczny zaczyna się już w listopadzie. Firmy szukają pomysłów na podarunki i – co cieszy – coraz częściej korzystają z rozwiązania, w którym przyznają bonus, a pracownik sam wybiera, na co wyda pieniądze. Decyduje czy kupi prezent sobie, czy komuś z najbliższych. W tym roku nowością są firmy, które chcą z nami współpracować tylko w okresie świątecznym, by obdarować pracowników – mówi Iwona Grochowska, CEO Nais. – W zeszłym roku ponad połowa okołoświątecznych zakupów na platformie to były firmowe wyjścia wigilijne. Natomiast przyznane im bonusy pracownicy przeznaczali przede wszystkim na zakupy i modę, sprzęt elektroniczny oraz kulturę i cyfrową rozrywkę, czyli książki, płyty i filmy – dodaje.

reklama

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button