Konsument i jego prawa. Będziemy mogli więcej w 2023 roku
Konsumencie, będziesz miał większe prawa i to już od 1 stycznia 2023r. Zostaje bowiem zwiększona ochrona Twoich praw.
Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało ustawę dotyczącą praw konsumenta. Po poprawkach Senatu, Sejm przyjął ustawę, która zwiększa ochronę praw konsumenta.
Unia nakazuje
Unijne dyrektywy po raz kolejny zmusiły polski rząd do wdrożenia przyjętych tam rozwiązań. Tym razem chodzi o konsumentów i co ciekawe w ustawie przewidziano wyższy poziom ochrony konsumenta niż ten, który został zawarty w dyrektywach.
Większy nacisk został położony na produkty i usługi cyfrowe, ponieważ stają się coraz bardziej popularne. Do tej pory powstawały wątpliwości co do ich reklamowania. Teraz przepisy wyraźnie precyzują te kwestie.
Prawa konsumenta. Nowe regulacje
Dzięki tym rozwiązaniom „konsument będzie mógł żądać usunięcia wad usług cyfrowych, takich jak filmy i transmisje sportowe oglądane na odpłatnych internetowych platformach, kursy językowe i treningi sportowe online czy abonamenty z dostępem do prasy internetowej” – podaje biuro komunikacji i promocji Ministerstwa Sprawiedliwości.
W przypadku usterek np. podczas transmisji meczu, konsument będzie mógł reklamować tę usługę na takich samych zasadach, jak fizyczny produkt. W przypadku braku poprawienia jakości, klient może żądać obniżenia ceny lub nawet odstąpić od umowy.
Został także wydłużony okres, w którym można zgłosić towar, który był wadliwy w chwili dostawy u klienta – z roku do dwóch.
Do 6 lat została z kolei wydłużono termin przedawnienia praw konsumenta. Znajduje to uzasadnienie w przypadku celowego przeciągania przez przedsiębiorcę okresu na rozpatrzenie reklamacji.
Ponadto, usunięto również możliwość skrócenia okresu rękojmi towarów używanych.
Prawa konsumenta. Więcej szczegółów na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości
https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/wieksza-ochrona-praw-konsumenta
mps