Mieszkańcy Bytomia spacerują po mieście i oglądają reklamy. Ma być ich mniej
Spacerowanie po Bytomiu i oglądanie zabytków już było. Teraz mieszkańcy chodzą po mieście i oglądają wiszące tu i ówdzie – a de facto wszędzie – reklamy. Mniejsze i większe, ale najbardziej uwagę zwracają na te wielkoformatowe. Nie bez powodu – w mieście ruszyła wielka ankieta, która ma dać odpowiedź na pytanie o przyszłość takich reklam w miejskim krajobrazie.
TOP 5 Silesia Flesz: Namawiamy pingwiny z chorzowskiego ZOO na pączkoburgera 😉
TOP 5 Silesia Flesz – premiera w każdą niedzielę o 19:50 w Telewizji TVS
Różnej wielkości reklamy na elewacji tego samego budynku, ich nadmiar w jednym miejscu, a także konieczność ograniczenia wielkoformatowych reklam w mieście. To kolejne problemy, jakie poruszyli mieszkańcy podczas spaceru w ramach konsultacji społecznych w sprawie uchwały reklamowej.
Przypomnijmy, że w ramach konsultacji społecznych prowadzone są również badania ankietowe, które potrwają do końca lutego. Kwestionariusz można wypełnić w formie elektronicznej i papierowej. Odpowiedzi na 12 pytań zajmują zaledwie kilka minut, a pytania dotyczą m.in. konieczności regulacji prawnej reklam i elementów małej architektury, wyglądu ogródków gastronomicznych czy wpływu reklam na wizerunek miasta i odbiór krajobrazu.
Wypełnienie kwestionariuszy ankiet to niejedyny sposób, w jaki mogą wypowiedzieć się mieszkańcy na temat przestrzeni. W poniedziałek, 24 lutego odbył się drugi spacer badawczy w ramach konsultacji społecznych. Tym razem uczestnicy spaceru z Rynku wyruszyli w stronę ul. Wrocławskiej mijając po drodze ul. Jainty, gdzie podobnie jak podczas pierwszego spaceru ul. Gliwicką i Dworcową, znajduje się kilka zabytkowych kamienic.
Nagromadzenie w jednym miejscu zbyt dużej liczby reklam, zwłaszcza na wyremontowanych elewacjach kamienic, wpływa negatywnie na wygląd tych miejsc – mówili uczestnicy poniedziałkowego spaceru.
Badania ankietowe i spacery badawcze są elementem prac nad uchwałą w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych oraz ogrodzeń. Tzw. uchwała reklamowa ma wprowadzić ład przestrzenny w mieście, a przedsiębiorcom pomóc w dotarciu z czytelną informacją do klientów. Wnioski z konsultacji społecznych zostaną ujęte w specjalnym raporcie. Na jego podstawie powstaną poszczególne zapisy w uchwale reklamowej.
Przypomnijmy, dzięki Ustawie krajobrazowej, która weszła w życie we wrześniu 2015 r., ład przestrzenny porządkują miasta w całej Polsce. Wprowadziła ona szereg nowych rozwiązań, mających na celu ochronę krajobrazu. Przede wszystkim dała jednak możliwość ustalania przez samorządy zasad i warunków sytuowania szyldów, tablic i urządzeń reklamowych, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów, z jakich nośniki reklamowe mogą być wykonane. Ustawa uprawnia samorządy także do wprowadzenia i egzekwowania kar za niestosowanie się do przepisów.
Autor: Tomasz Sanecki Zdjęcia: Archiwum UM Bytom/Grzegorz Goik
Śląskie: Tajemnicze światła na niebie! [WIDEO] Widzieliście? Co to było?
Uczniowie Tarnowskich Gór wrócili z ogarniętych przez koronawirus Włoch. Czeka ich odosobnienie
Będzie dodatkowa kasa dla emerytów i rencistów! Ustawa o 13 emeryturze podpisana