Artykuł Sponsorowany

Młodzi Polacy preferują subskrypcje i wynajem zamiast zakupu – z czego to wynika?

W dobie kryzysu Polacy starają się oszczędzać. Rosnące ceny m.in. mediów, paliwa i podstawowych produktów skłaniają do bardziej przemyślanych wydatków. Okazuje się jednak, że młodsze pokolenia mimo wszystko nie chcą rezygnować z przyjemności, m.in. hobby. Jak radzą sobie w obecnej sytuacji? Analizujemy, co ma wpływ na ich decyzje zakupowe oraz dlaczego coraz chętniej decydują się na wynajem i subskrypcje produktów!

 

Na czym nie oszczędzają młodzi Polacy? Zakupy w dobie kryzysu

Według badania przeprowadzonego przez firmę konsultingową GfK Polonia[1], polscy konsumenci pomimo trudnej sytuacji gospodarczej i wysokiej inflacji nie zamierzają oszczędzać na wielu przyjemnościach. Wyniki wskazują przede wszystkim na trzy grupy produktów/usług:

  • odzież i obuwie – 28%;
  • podróże – 23%;
  • subskrypcje platform streamingowych – 19%.

Chociaż 59% respondentów spodziewa się pogłębienia kryzysu w ciągu najbliższych 12 miesięcy, nadal nie chce odmawiać sobie „drobnych przyjemności”. Eksperci analizujący wyniki są też zdania, że po pierwszym okresie intensywnych oszczędności konsumenci są już nimi zmęczeni. Zamiast nakładać na siebie ograniczenia raczej starają się po prostu zwracać w kierunku bardziej opłacalnych rozwiązań.

Analitycy z Polskiego Instytutu Ekonomicznego zauważyli, że znacznie zmniejszyła się skala tzw. impulsywnych zakupów, czyli tych wywołanych emocjami i silną chęcią natychmiastowego posiadania danego produktu. Wydatki są zdecydowanie bardziej przemyślane, a decyzje podejmowane dopiero po uprzednim zastanowieniu.

Według najnowszego badania wykonanego przez serwis Prezentmarzeń[2], aż 39% respondentów przeznacza na aktywności w czasie wolnym do 100 zł miesięcznie. Po pandemii wiele osób dobitnie przekonało się o tym, jak ważne jest posiadanie i rozwijanie jakiegoś hobby. Zainteresowania pozwalają też skutecznie się odstresować, co współcześnie niewątpliwie jest potrzebne większości z nas.

Co ma wpływ na decyzje zakupowe młodych Polaków?

Przedstawiciele młodych pokoleń, czyli tzw. Millenialsi (1981-1996) i Zetki (1995-2012), są zdecydowanie jednymi z najbardziej odpowiedzialnych konsumentów. Zwracają ogromną uwagę na m.in. pochodzenie surowców, skład produktu czy ślad węglowy. Mają na względzie dbałość o środowisko naturalne oraz dobro jej mieszkańców. Starają się maksymalnie ograniczyć skutki kryzysu ekologicznego, poprzez świadome wybory zakupowe[3].

Ogromną popularnością cieszy się styl życia zgodny z filozofią zero/less waste, która polega na maksymalnym zmniejszaniu produkcji odpadów. Młodzi konsumenci starają się wybierać produkty wielokrotnego użytku, które są wytrzymałe i mogą być z powodzeniem wykorzystywane przez wiele lat. Rezygnują z plastikowych, jednorazowych opakowań, a także nietrwałych ubrań i sprzętów.

Reprezentanci pokolenia Gen Z w kontekście zakupów są też szczególnie nastawieni na dostęp do najnowocześniejszej technologii. Preferują nabywanie produktów i usług online, częściej wybierają płatności elektroniczne i internetowe, a także chętnie korzystają z rozmaitych aplikacji, np. do zamawiania jedzenia czy przejazdów.

Modne alternatywy – wynajem, subskrypcje, produkty z drugiej ręki

Tak jak już zostało wspomniane to wcześniej, przedstawiciele młodszych pokoleń są mniej skłonni do impulsywnych zakupów. Unikają wydatków nadwyrężających budżet, a w szczególności tych narażających na zadłużenie. Wynika to nie tylko z oszczędności, ale też bardziej świadomego podejścia do konsumpcjonizmu. Do tego coraz więcej osób stara się osiągnąć jak najlepszą zdolność kredytową, co obecnie jest dość trudne. Przez to coraz popularniejsze są produkty używane, w szczególności np. ubrania, pojazdy, sprzęt elektroniczny, meble, sprzęt sportowy czy instrumenty muzyczne.

Badania pokazały również, że aż sześciu na dziesięciu Polaków regularnie korzysta z internetowych usług subskrypcyjnych. Są to nie tylko popularne serwisy streamingowe z filmami i serialami czy muzyką, ale też m.in. programy, gry czy platformy e-learningowe[4]. Decydują się na nie przede wszystkim ze względu na wygodę, co deklaruje aż połowa użytkowników. Respondenci podkreślali również łatwość korzystania oraz atrakcyjniejszą cenę usługi w porównaniu do pojedynczego zakupu.

Świetnym przykładem ewolucji nawyków młodych konsumentów jest wynajem sprzętu muzycznego. Aktualnie osoby uczące się gry na instrumentach powszechnie wybierają modele używane albo wypożyczają je w ramach miesięcznego abonamentu. W ten sposób mogą w niedrogo zyskać dostęp do sprzętu, bez ryzyka utraty dużych kwot, gdy np. nowe zainteresowanie nie przerodzi się w pasję. Jedną z najlepszych wypożyczalni instrumentów muzycznych jest VIBE – firma oferująca wynajem online, współpracująca ze sklepami muzycznymi z całej Polski.

Młodzi Polacy starają się rozsądniej planować swoje wydatki. Chociaż nie chcą oszczędzać na przyjemnościach i hobby, preferują bardziej opłacalne rozwiązania. Przez to wynajem produktów i korzystanie z modeli subskrypcyjnych cieszą się dużym powodzeniem – to ekologiczne, niezobowiązujące sposoby na rozrywkę, chroniące przed dużymi, nieprzemyślanymi kosztami.

 

[1] Źródło: https://www.money.pl/gospodarka/polacy-deklaruja-ze-nie-oszczedzaja-na-przyjemnosciach-i-to-mimo-wciaz-wysokiej-inflacji-6880269958216512a.html.

[2] Źródło: https://focusonbusiness.eu/pl/ludzie/wydatki-polakow-na-aktywnosci-w-czasie-wolnym/26137.

[3] Źródło: https://bluemedia.pl/baza-wiedzy/blog/ecommerce/czym-generacja-z-kieruje-sie-podczas-zakupow.

[4] Źródło: https://bluemedia.pl/baza-wiedzy/aktualnosci/uslugi-subskrypcyjne-coraz-popularniejsze-wsrod-polakow.

źródło: artykuł partnera

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button