Na czym polega naprawdę dobra typografia?
Przygotowując tekst, skupiasz się na treści? Jeśli zależy Ci na estetycznej, transparentnej i funkcjonalnej publikacji, nie zapominaj o formie. Jak uniknąć podstawowych błędów i przygotowywać czytelne wpisy? Przeczytaj i zobacz, na czym polega naprawdę dobra typografia.
Czym jest typografia?
Typografia, czyli nauka o układzie graficznym tekstu, zakłada konieczność tworzenia estetycznych i czytelnych publikacji. Kluczowe znaczenie ma nie tylko prawidłowe formatowanie, ale także – dobór czcionki (lub czcionek), odpowiednie wytłuszczenie fragmentów i wykorzystana kolorystyka fontów. Co ciekawe, praca zgodna z zasadami typografii obowiązuje nie tylko osoby, które przygotowują materiały drukowane. Zasady te znajdują również zastosowanie przy tworzeniu stron www. Więcej o typografii przeczytasz na whitepress.pl.
Niezgodne z typografią. Jak uniknąć najczęstszych błędów?
Zdaniem niektórych, tzw. dobra typografia jest wyłącznie kwestią gustu. Trudno się z tym stwierdzeniem zgodzić. Projekt dobry pod względem typograficznym posiada bowiem dwie kluczowe cechy – spełnia założenia formalne i funkcjonalne. Czym zatem jest dobra typografia w praktyce? Co robić, żeby uniknąć karygodnych błędów? Koniecznie przeczytaj!
1. Zadbaj o czytelność publikowanych treści
Stosowanie tzw. ścian tekstu to prawdziwa męka dla czytelnika. Ciekawym rozwiązaniem może natomiast okazać się zastosowanie akapitów, najlepiej opatrzonych nagłówkami, warto także skorzystać z opcji wypunktowania niektórych fragmentów i opcji „wyrównaj do lewej” (zapobiegnie to tworzeniu się nienaturalnych przerw między wyrazami. Najważniejsze części tekstu możesz dodatkowo pogrubić.
2. Rozważnie dobierz fonty
Estetyka tekstu w dużej mierze zależy od fontów, które zdecydujesz się wykorzystać w publikacji. Zdecydowanie unikaj tych, które naśladują pismo odręczne (w przypadku większych partii tekstu są absolutnie nieczytelne), negatywnie kojarzą się także fonty zaprojektowane dla dzieci i te powszechnie wykorzystywane w okresie PRL-u.
3. Nie łącz zbyt wielu fontów lub łącz je wg systematycznych reguł
Warto mieć świadomość, że wybór więcej niż jednego fontu może zaburzać estetykę tekstu. Zdarza się jednak, że w obrębie jednej publikacji można zastosować maksymalnie trzy fonty – wszystko zależy bowiem od jej charakteru.
Jak łączyć fonty wg reguł? Jeden font możesz zastosować dla nagłówków, drugi zaś – dla treści.
4. Zadbaj o poprawność publikowanych treści
Zadbaj, żeby wykorzystywane fonty posiadały pożądane znaki, np. polskie znaki diakrytyczne. Nie zapominaj także o redakcji i korekcie publikowanego tekstu. O tym, czy warto przeprowadzić je samodzielnie, czy zlecić, przeczytasz tutaj: https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/612/redakcja-i-korekta-poprawianie-bledow-oraz-sprawdzanie-pisowni.
5. Wybieraj fonty w podobnym stylu, ale nie łącz fontów podobnych do siebie!
Pamiętaj, że celem stosowania więcej niż jednego fontu jest wprowadzenie do tekstu nieco świeżości. Warto zatem zadbać, żeby wybrane czcionki były różne, ale tworzyły spójną całość. Dzięki takim połączeniom (różnych fontów, jednak utrzymanych w jednym stylu) tekst będzie estetyczny i czytelny, w efekcie zaś – zachęcający.
6. Zadbaj o kontrast pomiędzy treścią a tłem
Treść, która pozostaje niemal niewidoczna, szybko męczy wzrok i zniechęca do czytania. Warto zatem zadbać o odpowiednio wysoki kontrast, co nie musi oznaczać klasycznego połączenia czerni i bieli – istotne jednak, by tekst wyróżniał się na zastosowanym tle.
źródło: artykuł partnera