reklama
Kategorie

Nareszcie prosto i bezpiecznie! Ponad kilometr bytomskiej wąskotorówki wyremontowany

reklama

Ponad 830 tys. zł kosztował Bytom remont dokładnie 1160 metrów linii kolei wąskotorowej, którą kursuje Górnośląska Kolej Wąskotorowa łącząca Bytom z zalewem Nakło-Chechło w Miasteczku Śląskim.

 

 

Aby jedna z największych bytomskich atrakcji turystycznych w regionie mogła regularnie kursować, remonty infrastruktury są niezbędne dla jej funkcjonowania i bezpieczeństwa turystów.

reklama

-Górnośląska Kolej Wąskotorowa to nasza jedna z największych atrakcji turystycznych w mieście i województwie śląskim. Utrzymanie jej w dobrym stanie wymaga stałych nakładów i modernizacji infrastruktury, która w tym roku została wyremontowana dzięki pozyskanemu przez Bytom dofinansowaniu z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w kwocie aż 769 tys. zł, co stanowiło ponad 90% wartości umowy na realizację prac – mówi prezydent Bytomia Mariusz Wołosz.

SILESIA FLESZ NAJNOWSZE VIDEO

W ramach zrealizowanych prac wykonawca zmodernizował torowisko wąskotorowe w okolicach stacji Bytom Karb Wąskotorowy, Bytom Północny oraz w rejonie Dąbrowy Miejskiej. Zdemontowane zostały stare podkłady i tory kolejowe, a następnie wykonano nowe podbudowy z kruszywa oraz położono nowe podkłady i tory kolejowe. Warto podkreślić, że cała inwestycja kosztowała 834 tys. 408 zł, z czego 769 tys 407 zł wynosiło dofinansowanie z GZM-u, zaś 65 tys. zł pokryła gmina z budżetu miasta.

Bytom w 2020 roku oprócz remontu torów kolejowych, dofinansował również Górnośląską Kolej Wąskotorową kwotą blisko 399 tys. zł, tym samym tylko w 2020 roku łącznie z remontem torowiska kolejowego gmina Bytom wspólnie z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią przekazały łącznie ponad 1,2 mln zł.

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe to najstarsza nieprzerwanie czynna kolej wąskotorowa na świecie – powstała w roku 1853 i przez ponad 140 lat służyła śląskiemu przemysłowi, przewożąc węgiel, rudy metali, czy kamień. Gęsta sieć wąskich torów łączyła większość górnośląskich hut i kopalń, rozciągała się od Raciborza na południu po Szopienice na wschodzie oraz Bibielę na północy. W swojej złotej erze sieć wąskich torów liczyła ponad 230 kilometrów i obsługiwała niemal 200 bocznic. Od roku 2002 kolej służy już tylko przewozowi turystów, a utrzymują ją samorządy, w tym również Miasto Bytom wraz z pasjonatami skupionymi w Stowarzyszeniu Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.

W sumie kolej zatrzymuje się na dziesięciu stacjach, mijając po drodze zabytkową Elektrociepłownię w Bytomiu-Szombierkach, a także lokomotywownię w Bytomiu-Karbiu, gdzie można zobaczyć zabytkowe parowozy, wagony wąskotorowe oraz tzw. salonkę z 1912 roku.

Warto dodać, że między 27 czerwca a 7 grudnia 2020 roku, kiedy kursowała Górnośląska Kolej Wąskotorowa, przewieziono łącznie ponad 19 600 osób.

 

źródło: UM Bytom
red: W.Żegolewski

PRZECZYTAJ KONIECZNIE

Tysiące turystów w Beskidach. Tam obostrzenia nie obowiązują? [WIDEO]

Kiedy przypadają niedziele handlowe w 2021 roku? Będzie ich tylko siedem

Rząd rozważa ograniczenia do usług publicznych dla niezaszczepionych

reklama

Jeden komentarz

  1. Gdyby ją przedłużyć z Bytomia, poprzez Żabie Doły, aż do Parku Śląskiego to byłaby dopiero atrakcja. Atrakcyjność wzrosłaby jeszcze bardziej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button