Artykuł SponsorowanyBiznes

Dlaczego warto prowadzić szkolenia językowe w firmach?

Nauka języków obcych w dobie globalizacji i cyfryzacji to chleb powszedni. Międzynarodowe relacje w biznesie to praktycznie stały element wszystkich dużych przedsiębiorstw. Firmy coraz chętniej inwestują w swoich pracowników przy pomocy portali jak Preply, które organizują i przeprowadzają kompleksowy proces nauki. Jakie są korzyści szkolenia w firmach i dlaczego warto?

 

Komunikacja z klientem zagranicznym

Rynek pracy oraz prosta statystyka nie pozostawiają cienia wątpliwości na temat wpływu zagranicznych udziałowców na polską gospodarkę. Wg danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii, inwestycje z kapitału zagranicznego od stycznia do końca listopada 2021 wyniosły ok. 11,1 mld złotych, a z ich pomocą powstało ok. 6350 dodatkowych miejsc pracy. To niemal 82% wszystkich inwestycji!

Wnioski z tego są bardzo jasne. W większości przypadków, zagraniczny inwestor będzie oczekiwał komunikacji lokalnych oddziałów firmy z zagraniczną centralą. Dla większości stanowisk zarządzających oraz administracyjnych oznacza to wymóg znajomości języka. Poniżej porównanie średnich wynagrodzeń kilku zawodów ze znajomością języka oraz bez.

Obszar

Przeciętna pensja brutto – podstawowa znajomość języka

Przeciętna pensja brutto – kompetencje językowe co najmniej na poziomie średniozaawansowanym

IT – architektura i rozwój oprogramowania

10 950 zł

14 000 zł

Prawo – prawnik po aplikacji

6200 zł

8000 zł

Praca fizyczna – kierowcy

4700 zł

7150 zł

IT – administracja, administrowanie sieciami

5100 zł

6600 zł

Sprzedaż/obsługa klienta – artykuły spożywcze/alkohol/tytoń

3700 zł

5250 zł

źródło: zarobki.pracuj.pl

Nauka języka biznesowego/specjalizacje

Warto również zwrócić uwagę na fakt, że w zależności od branży, język biznesowy może się istotnie różnić od znajomości języka w ogólnym rozumieniu. Specjalistyczne, branżowe słownictwo w niektórych przypadkach może być niezbędne do prowadzenia skutecznej i swobodnej rozmowy. Kilka przykładowych zawodów w których wymagana będzie biegła znajomość języka:

  • Doradca podatkowy. Nawiązując do udziału kapitału zagranicznego na polskim rynku, bez wątpienia każdy doradca podatkowy musi posiadać odpowiednie zaplecze do przedłożenia niezbędnych szczegółów zagranicznym klientom.
  • Specjalista ds. kontrolingu, czyli osoba zajmująca się kontrolą i sprawozdawczością finansową. Podobnie jak w przypadku doradcy podatkowego – potrzebne będzie specjalistyczne, branżowe słownictwo.
  • Specjalista IT. Rozwiązania informatyczne są najczęściej dystrybuowane globalnie. Niezależnie od tego, czy trzeba się komunikować z firmami partnerskimi, czy dostawcami – znajomość biegłego języka wydaje się być nieunikniona.

Szkolenia firmowe mogą posiadać przewagę w postaci jasnych wytycznych i precyzyjnego kierunku nauki. 

Optymalizacja podatkowa

Jednym z powodów dla którego firmy chętniej wspierają pracowników w nauce języka, jest możliwość zaliczenia faktury za zajęcia językowe do kosztów uzyskania przychodu. Warunkiem jest związek kosztów z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz podnoszenie kwalifikacji pracowników niezbędnych do wykonywania pracy.

WIN – WIN

Ostatecznie nauka języka w firmach to wygrana dla każdej ze stron. Pracodawca aktywnie podnosi kompetencje swojego zespołu. Niezależnie od intencji to także dobra reklama działania na rzecz pracowników. Sami zainteresowani mają z kolei możliwość podnoszenia kwalifikacji bez inwestowania własnych pieniędzy. Najczęściej stosowany model to taki w którym pracownik nie ponosi kosztów, a kwestią ustalenia jest czy same zajęcia są wliczone do czasu pracy, czy nie.

Co z wynikami? 

Jednym z obszarów generujących najwięcej dyskusji są rezultaty. Skuteczni przedsiębiorcy to w końcu nie organizacje charytatywne, tylko osoby i firmy dbające o to, żeby inwestowane pieniądze generowały określoną wartość. Nauka języka obcego wymaga jednak w dużym stopniu własnego zaangażowania kursantów. 

Bez motywacji pracowników, żadne techniki nie pomogą. Osoby, które nie chcą się uczyć, po prostu się nie nauczą. Wszystkich pozostałych można jednak wspierać kilkoma znanymi technikami:

  • Współfinansowanie kursu, np. podział kosztów 50-50.
  • Limit nieobecności. Po przekroczeniu pracownik pokrywa koszty.
  • Grywalizacja. System nauki oparty na zdobywaniu czegoś dla siebie oraz określonej  misji.
  • Flipped learning. Odwrócenie tradycyjnego modelu nauki. W tym układzie kursant sam przygotowuje się do zajęć na podstawie otrzymanych materiałów. Ma możliwość ustalenia własnego tempa, a na zajęciach omawia ewentualne problemy, powtarza.

Wnioski

Nauka języka w nowoczesnych przedsiębiorstwa będzie się rozwijać z wielu powodów. Przede wszystkim dlatego, że jest zapotrzebowanie na takie kompetencje i ciężko znaleźć jakiekolwiek minusy. Największym wyzwaniem wydaje się być pobudzenie chęci nauki u osób, którym jej brakuje.

źródło: artykuł partnera

Pokaż więcej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button