Dlaczego warto prowadzić szkolenia językowe w firmach?
Nauka języków obcych w dobie globalizacji i cyfryzacji to chleb powszedni. Międzynarodowe relacje w biznesie to praktycznie stały element wszystkich dużych przedsiębiorstw. Firmy coraz chętniej inwestują w swoich pracowników przy pomocy portali jak Preply, które organizują i przeprowadzają kompleksowy proces nauki. Jakie są korzyści szkolenia w firmach i dlaczego warto?
Komunikacja z klientem zagranicznym
Rynek pracy oraz prosta statystyka nie pozostawiają cienia wątpliwości na temat wpływu zagranicznych udziałowców na polską gospodarkę. Wg danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii, inwestycje z kapitału zagranicznego od stycznia do końca listopada 2021 wyniosły ok. 11,1 mld złotych, a z ich pomocą powstało ok. 6350 dodatkowych miejsc pracy. To niemal 82% wszystkich inwestycji!
Wnioski z tego są bardzo jasne. W większości przypadków, zagraniczny inwestor będzie oczekiwał komunikacji lokalnych oddziałów firmy z zagraniczną centralą. Dla większości stanowisk zarządzających oraz administracyjnych oznacza to wymóg znajomości języka. Poniżej porównanie średnich wynagrodzeń kilku zawodów ze znajomością języka oraz bez.
Obszar |
Przeciętna pensja brutto – podstawowa znajomość języka |
Przeciętna pensja brutto – kompetencje językowe co najmniej na poziomie średniozaawansowanym |
IT – architektura i rozwój oprogramowania |
10 950 zł |
14 000 zł |
Prawo – prawnik po aplikacji |
6200 zł |
8000 zł |
Praca fizyczna – kierowcy |
4700 zł |
7150 zł |
IT – administracja, administrowanie sieciami |
5100 zł |
6600 zł |
Sprzedaż/obsługa klienta – artykuły spożywcze/alkohol/tytoń |
3700 zł |
5250 zł |
źródło: zarobki.pracuj.pl
Nauka języka biznesowego/specjalizacje
Warto również zwrócić uwagę na fakt, że w zależności od branży, język biznesowy może się istotnie różnić od znajomości języka w ogólnym rozumieniu. Specjalistyczne, branżowe słownictwo w niektórych przypadkach może być niezbędne do prowadzenia skutecznej i swobodnej rozmowy. Kilka przykładowych zawodów w których wymagana będzie biegła znajomość języka:
- Doradca podatkowy. Nawiązując do udziału kapitału zagranicznego na polskim rynku, bez wątpienia każdy doradca podatkowy musi posiadać odpowiednie zaplecze do przedłożenia niezbędnych szczegółów zagranicznym klientom.
- Specjalista ds. kontrolingu, czyli osoba zajmująca się kontrolą i sprawozdawczością finansową. Podobnie jak w przypadku doradcy podatkowego – potrzebne będzie specjalistyczne, branżowe słownictwo.
- Specjalista IT. Rozwiązania informatyczne są najczęściej dystrybuowane globalnie. Niezależnie od tego, czy trzeba się komunikować z firmami partnerskimi, czy dostawcami – znajomość biegłego języka wydaje się być nieunikniona.
Szkolenia firmowe mogą posiadać przewagę w postaci jasnych wytycznych i precyzyjnego kierunku nauki.
Optymalizacja podatkowa
Jednym z powodów dla którego firmy chętniej wspierają pracowników w nauce języka, jest możliwość zaliczenia faktury za zajęcia językowe do kosztów uzyskania przychodu. Warunkiem jest związek kosztów z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz podnoszenie kwalifikacji pracowników niezbędnych do wykonywania pracy.
WIN – WIN
Ostatecznie nauka języka w firmach to wygrana dla każdej ze stron. Pracodawca aktywnie podnosi kompetencje swojego zespołu. Niezależnie od intencji to także dobra reklama działania na rzecz pracowników. Sami zainteresowani mają z kolei możliwość podnoszenia kwalifikacji bez inwestowania własnych pieniędzy. Najczęściej stosowany model to taki w którym pracownik nie ponosi kosztów, a kwestią ustalenia jest czy same zajęcia są wliczone do czasu pracy, czy nie.
Co z wynikami?
Jednym z obszarów generujących najwięcej dyskusji są rezultaty. Skuteczni przedsiębiorcy to w końcu nie organizacje charytatywne, tylko osoby i firmy dbające o to, żeby inwestowane pieniądze generowały określoną wartość. Nauka języka obcego wymaga jednak w dużym stopniu własnego zaangażowania kursantów.
Bez motywacji pracowników, żadne techniki nie pomogą. Osoby, które nie chcą się uczyć, po prostu się nie nauczą. Wszystkich pozostałych można jednak wspierać kilkoma znanymi technikami:
- Współfinansowanie kursu, np. podział kosztów 50-50.
- Limit nieobecności. Po przekroczeniu pracownik pokrywa koszty.
- Grywalizacja. System nauki oparty na zdobywaniu czegoś dla siebie oraz określonej misji.
- Flipped learning. Odwrócenie tradycyjnego modelu nauki. W tym układzie kursant sam przygotowuje się do zajęć na podstawie otrzymanych materiałów. Ma możliwość ustalenia własnego tempa, a na zajęciach omawia ewentualne problemy, powtarza.
Wnioski
Nauka języka w nowoczesnych przedsiębiorstwa będzie się rozwijać z wielu powodów. Przede wszystkim dlatego, że jest zapotrzebowanie na takie kompetencje i ciężko znaleźć jakiekolwiek minusy. Największym wyzwaniem wydaje się być pobudzenie chęci nauki u osób, którym jej brakuje.
źródło: artykuł partnera