Kategorie

Bytom: Ruszyła infolinia prowadzona przez seniorów dla seniorów

Bytom, jako jedno z trzech polskich miast bierze udział w innowacyjnym projekcie „Halo Aktywni60+”, w którym seniorzy – wolontariusze niosą telefoniczną pomoc innym seniorom. 7 września uruchomiono Bytomski Telefon Seniora: 32 784 78 48, pod który mogą dzwonić starsi mieszkańcy miasta, którzy potrzebują rozmowy.

Sprawdźcie HITY i NOWOŚCI w jesiennej ramówce TVS!

Materiał Kamila Rodka:

Każdy senior w Bytomiu, Rybniku i Wałbrzychu teraz będzie mógł skorzystać z telefonu seniora. Infolinia ma służyć starszym osobom, które mierzą się z życiowymi problemami. Mogą na nią zadzwonić, gdy potrzebują się czegoś dowiedzieć, ale również wtedy, gdy czują się po prostu samotni i chcą porozmawiać. Z seniorami będą rozmawiać inni seniorzy, którzy zgodzili się brać udział w projekcie jako wolontariusze. Dzisiaj wolontariuszki odbierały już pierwsze telefony od seniorów.

-Zadzwoniła starsza Pani, samotna, która właśnie poszukiwała kontaktu ze swoimi rówieśnikami tak to można by powiedzieć. Jest osobą samotną i chciałby mieć właśnie kontakt z ludźmi, żeby można było porozmawiać, pójść czy do kina, czy do teatru czy na kawę nawet mówi pani Gabriela wolontariuszka.

Powiązane artykuły

Pani Gabriela doradziła seniorce różne opcje, z których by mogła skorzystać, jak na przykład Uniwersytet Trzeciego Wieku w Bytomiu, na który ona sama uczęszcza. To tam dowiedziała się o Infolinii w ramach projektu Aktywni 60+. Wybuch pandemii nie sprzyjał naborowi i szkoleniem wolontariuszy. Udało się w miarę sprawnie przeszkolić pracowników infolinii. Do projektu w Bytomiu zgłosiło się aż 28 starszych osób.

-Dlaczego ja się zdecydowałam? Zawsze, kiedy jeszcze byłam młodą dziewczyną, pracowałam z liceum wolontariatu w szpitalu. Potem, na emeryturze trzeba być aktywnym i jeżeli mogę pomóc to dlaczego niepodkreśla pani Blanka wolontariuszka.

Infolinia seniorów dla seniorów należy do innowacyjnego projektu Halo Aktywni 60+. Przedsięwzięcie opiewa prawie na 850 tyś złotych. Ma zapewnić szkolenia i aktywizację seniorów z Bytomia. Projekt początkowo koordynuje Centrum Doradztwa Strategicznego, a od 1 czerwca 2021 będą to miasta Bytom, Rybnik oraz Wałbrzych. Telefon Seniora ma działać przynajmniej do 2023 r.

-Ta infolinia to tak naprawdę projekt Centrum Doradztwa Strategicznego. To jest firma z Krakowa, która prowadzi takie projekty, między innymi w Rybniku czy Wałbrzychu i która ma doświadczenie wynikające z obserwacji zachodnich infolinii senioralnych na przykład w krajach Skandynawskich czy Łotewskiej Rydze – mówi Małgorzata Węgiel-Wnuk rzecznik prasowy Bytom.

Telefony seniora działają od 10.00 do 14.00 od poniedziałku do środy. Numer do Bytomskiego Telefonu Seniora to: 327 847 848 a Rybnickiego: 327 847 874

Wcześniej na ten temat pisaliśmy:
Bytomski Telefon Seniora to efekt współpracy Urzędu Miejskiego w Bytomiu z Centrum Doradztwa Strategicznego z Krakowa. Stanowi element większego przedsięwzięcia – realizowanego od 2018 roku projektu unijnego Halo Aktywni 60+, którego pomysłodawcą i liderem jest krakowska firma.

 

Podczas tworzenia projektu inspirowaliśmy się rozwiązaniami stosowanymi w krajach skandynawskich i bałtyckich, w tym łotewskiej Rydze – gdzie od 2015 sprawnie funkcjonuje centrum telefoniczne prowadzone przez seniorów – mówi Dagmara Bieńkowska, koordynatorka projektu  z Centrum Doradztwa Strategicznego.

 

Telefon nie powstałby bez bytomskich seniorów. Duża grupa zaangażowała się już na samym początku projektu, wspólnie z ekspertami z Centrum Doradztwa Strategicznego, wypracowując kluczowe założenia dla funkcjonowania Telefonu. Jedną z wolontariuszek, która  pełni dyżur telefoniczny jest pani Eliza Bezner. O projekcie dowiedziałam się w Bytomskim Uniwerstytecie Trzeciego Wieku, a ponieważ jestem osobą, która lubi rozmawiać i słuchać, zdecydowałam się wziąć w nim udział. Uważam, że rozmowa z drugim człowiekiem ubogaca – mówi Eliza Bezner, wolotariuszka „Halo Aktywni60+”.

 

Chcemy, żeby bytomscy seniorzy mogli czerpać wiedzę o tym, co ciekawego dzieje się w mieście z różnych źródeł. Zależy nam też na tym, żeby nie czuli się samotni i mogli liczyć na rozmowę z życzliwym człowiekiem. Właśnie temu będzie służyła nasza infolinia prowadzona przez wspaniałych seniorów-wolontariuszy – mówi prezydent Mariusz Wołosz.

 

Warto dodać, że seniorzy-wolonariusze, którzy będą obsługiwać linę, odbyli szereg szkoleń m.in. z doskonalenia umiejętności komunikacyjnych czy prowadzenia dyżurów telefonicznych. Jednym z etapów przygotowawczych były badania ankietowe, które sami seniorzy przeprowadzili ze swoimi rówieśnikami. Dzięki temu, udało się dotrzeć do aż 196 osób powyżej 60 roku życia i poznać potrzeby starszych bytomian.

 

Telefon Seniora w Bytomiu ma służyć wszystkim seniorom, którzy potrzebują porozmawiać, podzielić się swoimi troskami, „wygadać” drugiej osobie. Dzwoniący mogą liczyć na wysłuchanie, zrozumienie, rozmowę w przyjaznej i bezpiecznej atmosferze. W ten sposób Telefon ma przeciwdziałać osamotnieniu, ułatwiać osobom starszym udział w życiu społecznym czy kulturalnym miasta – mówi Ewelina Romuzga z Centrum Doradztwa Strategicznego.

Bytomski Telefon powstał zwłaszcza z myślą o seniorach, którzy:
•         czują się samotnie i chcą po prostu porozmawiać,
•         chcą się czegoś dowiedzieć – np. uzyskać informacje o tym jak załatwić jakąś sprawę, poznać ofertę bezpłatnych zajęć, wydarzeń kulturalnych,
•         chcą coś zrobić wspólnie z innymi, ale nie wiedzą, jak się do tego zabrać, np. założyć osiedlową grupę nordic walking albo dołączyć do takiej grupy.

Bytomski Telefon Seniora jest obsługiwany przez seniorów-wolontariuszy, którzy  dyżurują  od poniedziałku do środy w godzinach od 10.00 do 14.00. W tym czasie odbierają telefony, wyszukują informacje, a także oddzwaniają do osób, które próbowały się połączyć poza godzinami dyżurów.

Wolontariusze to mieszkańcy Bytomia – znają zatem lokalne uwarunkowania i specyfikę miasta. To osoby otwarte, lubiące słuchać, rozmawiać i pomagać innym, a co ważne – odpowiednio do tego przygotowane.

Sami często zmagają się z podobnymi trudnościami, nieraz mają zbliżone doświadczenia życiowe, więc cechuje ich większe zrozumienie dla potrzeb i problemów dzwoniących seniorów. Dla wolontariuszy prowadzenie Telefonu to możliwość pomagania swoim rówieśnikom, ale też dodatkowa forma własnej aktywności i sposób na wartościowe spędzanie czasu – mówi Justyna Szymańska.

 

Pod numerem telefonu: 32 784 78 48 od poniedziałku do środy w godzinach 10.00-14.00 dyżuruje zespół wolontariuszy. Opłata za połączenie jest zgodna z cennikiem operatora (jak na numery stacjonarne lub komórkowe). Dzwoniąc, można poprosić o oddzwonienie lub wysłać wiadomość (także poza godzinami dyżurów), a wolontariusze oddzwonią.

Bytomski Telefon Seniora powstał w ramach projektu Halo Aktywni 60+ – innowacyjne formy włączenia społecznego osób starszych z wykorzystaniem doświadczeń programu „Let us be active!” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, Działanie 4.3. Współpraca Ponadnarodowa i współfinansowanego z Funduszy Europejskich. Liderem Projektu jest Centrum Doradztwa Strategicznego s.c.

Projekt opiewa na prawie 850 tys. zł, z których podjęto działania szkoleniowe i aktywizujące seniorów z terenu miasta, wyposażono centra telefoniczne (meble, materiały biurowe, 3 komputery, 3 telefony komórkowe oraz abonament telefoniczny). Bytomski Telefon Seniora będzie działał co najmniej do 2023 r. (projekt koordynuje Centrum Doradztwa Strategicznego z Krakowa, a od 1 czerwca 2021 r. – Miasto Bytom).
źr. UM Bytom

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button