Artykuł Partnerski

Outsourcing pracowniczy – jakie są jego rodzaje? Odpowiadamy

Outsourcing pracowniczy jest rozwiązaniem pozwalającym na ograniczenie wydatków firmy oraz uzyskanie szybkiego dostępu do najnowszych technologii. Nazwa pochodzi od trzech angielskich słów – outsider, resource, using – i oznacza tyle, co wykorzystywanie zasobów zewnętrznych. Sprawdzamy, jakie można wyróżnić rodzaje outsourcingu.

 

Co to jest outsourcing pracowniczy?

 

Usługi outsourcingowe pozwalają właścicielom małych i średnich przedsiębiorstw oszczędzać czas i obniżać koszty. Wraz z rozwojem firmy zachodzi potrzeba zatrudnienia dodatkowych osób o określonych umiejętnościach lub skorzystania z usług firm zewnętrznych. Coraz częściej stosuje się drugą metodę. Z jednej strony pozwala ona ograniczać stałe wydatki, a z drugiej umożliwia właścicielowi i pracownikom skupienie się na najważniejszych sprawach.

 

Leasing pracowniczy a outsourcing – czym się różnią?

 

Outsourcing często bywa mylony z leasingiem pracowniczym, dlatego warto wskazać podstawowe różnice między tymi pojęciami. Leasingiem określamy wynajem pracowniczy, polegający na oddelegowaniu pracownika jednej firmy do wykonywania określonych obowiązków na rzecz innego przedsiębiorstwa. Pracownik leasingowy często jest określany po prostu pracownikiem tymczasowym.

 

Outsourcing jest z reguły współpracą długoterminową, przy czym przepisy nie określają maksymalnego czasu jej trwania. Mamy tutaj do czynienia z porozumieniem zawartym między dwoma stronami – firmą zlecającą wykonanie zadania (insourcerem) oraz firmą wykonującą zadania (outsourcerem). Więcej informacji o leasingu oraz outsourcingu pracowniczym znajdziesz na stronie agencji pracy KONO: https://kono.jobs/outsourcing-pracowniczy/.

 

Na stronie wyjaśniono wszelkie najważniejsze sprawy, związane m.in. z przebiegiem współpracy, czy kwestią outsourcing pracowniczy a ZUS.

 

Outsourcing pracowniczy i jego rodzaje

 

Można wyróżnić kilka podstawowych rodzajów outsourcingu pracowniczego. Ze względu na miejsce wykonywania oddelegowanych zadań istnieje podział na outsourcing zewnętrzny i wewnętrzny.

  • Outsourcing zewnętrzny (kontraktowy) – wszystkie zadania są wykonywane przez firmę niezwiązaną ze zleceniodawcą
  • Outsourcing wewnętrzny (kapitałowy) – polega na powołaniu w przedsiębiorstwie odrębnego działu lub stworzeniu spółki-córki, wykonującej ściśle określone zadania np. z zakresu księgowości lub IT

Drugi podział dotyczy zakresu świadczonych usług:

  • Outsourcing selektywny – firma zewnętrza wykonuje jedynie część obowiązków
  • Outsourcing pełny – firma zewnętrza świadczy kompleksową usługę

 

Rynek usług outsourcingowych – jakie usługi najczęściej wybierają przedsiębiorcy?

 

Współpraca ze specjalistami pozwala na podniesienie jakości świadczonych usług oraz przyśpieszenie określonych działań. Właściciel przedsiębiorstwa, jak i jego pracownicy mogą bez przeszkód skupiać się na podstawowym profilu działalności.

 

Najczęściej spotykamy outsourcing w zakresie:

  • usług sprzątających
  • usług logistycznych
  • wsparcia z zakresu IT
  • usług marketingowych
  • usług księgowych, kadrowych, rekrutacyjnych
  • obsługi prawnej i doradztwa podatkowego

 

Umowa o outsourcing pracowniczy – na co zwrócić uwagę przed jej zawarciem?

 

Przed zawarciem umowy o świadczenie usług outsourcingu pracowniczego należy zorientować się, jaki zakres usług może zaoferować dana firma. Często bowiem zdarza się, że przedsiębiorcy najpierw decydują się na outsourcing selektywny, a wraz z rozwojem działalności pojawia się potrzeba skorzystania z kompleksowego wsparcia. Z tego powodu warto sprawdzić, czy usługi dotyczą jednej dziedziny, czy też można je rozszerzyć na inne płaszczyzny.

 

Artykuł sponsorowany

źródło: materiał partnera

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button