reklama
Kategorie

Bielszczanie chcą dróg rowerowych i proszą o rozwój transportu rowerowego!

Wyniki przeprowadzonej otwartej ankiety internetowej na temat ścieżek rowerowych i roweru jako środka transportu wskazują, że mieszkańcy Bielska-Białej oczekują dalszych działań zmierzających do rozwoju transportu rowerowego przez budowę lepszej infrastruktury rowerowej.

Silesia Flesz w TVS od poniedziałku do piątku: 16.00, 17.45, 20.00 i 23.00

Każdy z bielszczan zainteresowanych problematyką ruchu rowerowego mógł w niej wziąć udział, odpowiadając na 15 pytań związanych z używaniem roweru w mieście. Ankietę przeprowadzono jeszcze przed pandemią. Teraz, gdy powoli wracamy do normalności, warto do niej wrócić do jej wyników, aby zobaczyć, co o tym zagadnieniu myślą mieszkańcy Bielska-Białej.

Uzyskano 797 odpowiedzi w tym badaniu ankietowym. Wynika z nich, że 88,6 proc. ankietowanych posiada własny rower, a 5 proc. korzysta z roweru wraz z innymi członkami rodziny, zaś 6,4 proc, nie ma roweru. Spośród ankietowanych 15,7 proc. jeździ na rowerze codziennie, a 42,4 proc. kilka razy w tygodniu. Natomiast 4,9 proc. udzielających odpowiedzi nigdy na rowerze nie jeździ. 29,7 proc. dojeżdża na rowerze do pracy lub szkoły, a 83,7 proc. traktuje rower jako przedmiot rekreacji prozdrowotnej, przy czym obie grupy odpowiadających mogły odpowiedzieć równocześnie na oba pytania.

reklama

Tylko 14,9 proc. ankietowanych traktuje rower jako dobry środek transportu na zakupy. Blisko 50 proc. rowerzystów pokonuje do pracy lub szkoły dystans do 5 km. Aż 25,8 proc. podróży ankietowanych rowerzystów przekracza dystans 10 km. Na tak wysoki udział dalszych podróży może mieć wpływ duży udział podróży rekreacyjnych.

Niestety aż 65,1 proc. ankietowanych dojeżdża do pracy lub szkoły samochodem, a tylko 14,3 proc. rowerem. Tu jest odpowiedź, dlaczego Bielsko-Biała podobnie jak inne miasta ma problemy ze smogiem generowanym m.in. przez ruch kołowy.

Pocieszające jest to, że 63,8 proc. ankietowanych deklaruje, że będzie dojeżdżać na rowerze, jeśli powstanie dogodna dla niego infrastruktura. Gdyby udało się stworzyć w mieście odpowiednią infrastrukturę rowerową, to można liczyć na poprawę warunków ekologicznych. Z drugiej strony jednak 27,6 proc. nie zamierza zmienić swoich zachowań komunikacyjnych na proekologiczne.

Tylko 24,5 proc. ankietowanych rowerzystów nie obawia się złych warunków meteorologicznych oraz zimowych i jeździ na rowerze codziennie. Aż 68,7 proc. ankietowanych to rowerzyści majowi jeżdżący tylko w dobrych warunkach meteorologicznych, a 47,6 proc. obawia się deszczu.

Ankietowani uważają, że należy prowadzić akcje na rzecz promocji użytkowania roweru w każdych warunkach. Wyznaczono też zadania dla miasta. 57,4 procent respondentów twierdzi, że miasto powinno promować rower jako środek transportu, a 22,7 proc. transport zbiorowy, 11,5 proc. uważa, że miasto powinno promować samochód. Dla 9,4 proc. zniechęceniem do roweru jest przywiązanie do samochodu.

Z innych badań wynika, że około 10 proc. wszystkich kierowców można uznać za automaniaków, gdyż nie zechcieliby zamienić samochodu na inny środek transportu. Dla 90,6 proc. ankietowanych zniechęceniem do korzystania z roweru jest brak i niska jakość infrastruktury rowerowej. Tylko dla 17,8 proc. zniechęceniem jest niekorzystne ukształtowanie terenu Bielska-Białej. Więcej dróg dla rowerów zachęciłoby do częstszej jazdy rowerem 69,5 proc. ankietowanych. Spójność sieci dróg dla rowerów zachęciłaby aż 72,6 proc. odpowiadających.

źródło: UM Bielsko-Biała

PRZECZYTAJ KONIECZNIE

Rozrywka po lockdownie! Znowu można śmignąć rollercoasterem i pójść do kina!

Inwestycje, inwestycje i jeszcze raz inwestycje. Marszałek Chełstowski podsumowuje półmetek kadencji

Szpital tymczasowy w MCK w Katowicach idzie do likwidacji. Zostało już tylko 20 pacjentów

reklama

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button