Bytom dołączy do roweru metropolitalnego
Kilkaset rowerów i kilkadziesiąt stacji na terenie Bytomia – to wstępne założenia Koncepcji Roweru Metropolitalnego opracowanej dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Miasto zadeklarowało chęć włączenia się w to przedsięwzięcie, dzięki czemu Bytom dołączy do miast, w których mieszkańcy korzystają z sieci wypożyczalni rowerów.
Zimowa nuda? Nie z TVS! Sprawdź nasze serialowe HITY!
– Wszystkie nasze działania związane z polepszeniem infrastruktury rowerowej czy też propagowaniem jazdy na dwóch kółkach, zawsze spotykały się z ogromnym zainteresowaniem rowerzystów. Mamy świadomość, że inicjatywa Roweru Metropolitalnego w Bytomiu jest gorąco wyczekiwana. Dlatego analizujemy rożne warianty jego funkcjonowania i szacujemy koszty wdrożenia systemu – mówi prezydent Mariusz Wołosz.
Jak działa rower miejski?
Rower Metropolitalny ma być siecią wypożyczalni jednośladów, w której będą obowiązywać spójne zasady dla wszystkich 41 miast i gmin tworzących GZM. Z opublikowanej niedawno Koncepcji Roweru Metropolitalnego wynika, że uruchomienie systemu możliwe będzie w połowie przyszłego roku lub na początku 2023 roku.
– Dzięki uruchomieniu Roweru Metropolitalnego chcemy, żeby mieszkańcy uzyskali szeroki dostęp do zdrowego i ekologicznego środka transportu. W ten sposób chcemy zachęcić do zmiany nawyków mobilnościowych, udowadniając wszystkim, że rower w mieście to znacznie efektywniejszy środek transportu na krótkie i średnie dystanse niż indywidualny samochód – mówi Marcin Dworak, oficer rowerowy GZM.
Rowerem po mieście kompaktowym
Głównym założeniem Roweru Metropolitalnego ma być podniesienie znaczenia roweru do rangi równorzędnego środka transportu, z którego mieszkańcy Metropolii będą korzystać nie tylko rekreacyjnie, ale przede wszystkim przemieszczać się na co dzień do pracy czy szkoły.
– Nasze miasto jest miastem kompaktowym, czyli takim, w którym odległości między miejscami mieszkania, pracy, nauki, usług i wypoczynku są niewielkie. Wiele z tych tras można z powodzeniem odbyć na rowerze, dlatego, gdy tylko rozpoczną się prace projektowe z GZM, będziemy dokładnie określać zapotrzebowanie, ostateczną ilość rowerów i rozmieszczenie stacji – mówi Paweł Wittich, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów.
Pierwszy krok – znakowanie tras rowerowych
Pod koniec ubiegłego roku Miejski Zarząd Dróg i Mostów oraz Wydział Inżynierii Środowiska zakończyły pierwszy etap wymiany oznakowania szlaku rowerowego nr 6 i 20 biegnącego od granicy z Tarnowskimi Górami do Miechowickiej Ostoi Leśnej. To był ważny krok, który zrealizowano w ramach prac związanych z poprawą infrastruktury rowerowej na terenach zielonych Bytomia.. W tym roku oznakowane zostaną inne trasy, którymi poruszają się rowerzyści.
Jak to robią inne miasta?
Jak zaznaczają przedstawiciele GZM przy tworzeniu Roweru Metropolitalnego, wykorzystane zostanie doświadczenia innych polskich i europejskich samorządów, w których funkcjonują systemy roweru miejskiego. Rozważane są różne formuły biznesowo-organizacyjne, w tym np. model współpracy w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
Metropolitalne elektryczne „koła”
Przypomnijmy, że dokładnie rok temu do Bytomia trafiło 10 miejskich rowerów elektrycznych przekazanych w ramach realizowanego przez GZM programu Metropolia przyjazna rowerom. Nowe nabytki służą urzędnikom, strażnikom miejskim i policjantom.
– Czas, by na rower wsiadł cały Bytom. W innych miastach systemy rowerów miejskich działają od lat, dla Bytomia będzie to nowość, na którą czekają entuzjaści jazdy na dwóch kółkach i ci , którym bliskie są rozwiązania przyjazne dla środowiska i zwiększające świadomość ekologiczną – mówi prezydent Mariusz Wołosz.
Pojezierze Bytomskie, czyli rozwój ruchu turystycznego
Bytom ze swoimi rozległymi terenami zielonymi, to doskonałe miejsce na rower. Potencjał leży też w terenach pogórniczych i innych nieużytkach, co dostrzegli autorzy projektu utworzenia Pojezierza Bytomskiego – atrakcyjnego turystycznie obszaru oferującego szeroki wachlarz możliwości rekreacji i wypoczynku dla mieszkańców miasta, podregionu bytomskiego oraz regionu.
– Złożony przez nas do dofinansowania w ramach Krajowego Planu Odbudowy ze środków Instrumentu na Rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, projekt zakłada m.in. zagospodarowanie największego zalewiska w Bytomiu, czyli stawu Brandka oraz włączenie go do sieci ścieżek rowerowych i pieszych (z sąsiadującym lasem bytomskim) – mówi Paweł Wittich.
Projekt przewiduje też wyznaczenie tras rowerowych między Bytomiem a Tarnowskimi Górami, na których szlaku znalazłyby się cenne przyrodniczo i historycznie miejsca takie jak Rezerwat Segiet, Miechowicka Ostoja Leśna, osiedla robotnicze, czy wiele innych zabytków postidustraialnych. – Szacujemy się, że do wybudowania sieci ścieżek pieszo-rowerowych konieczna będzie adaptacja istniejącej i budowa nowej infrastruktury o łącznej długości ok. 100 km. Obecnie czekamy na decyzję o dofinansowaniu.
Nowe obostrzenia? Jak nie mieszkacie na Warmii i Mazurach, to niewiele się zmieni
Policja w Jaworznie wzywa uczestników Strajku Kobiet na komendę. Przyszli i zrobili protest! [WIDEO]
Olsztyn chce przywrócenia praw miejskich. I chce się nazywać Olsztyn Jurajski [WIDEO]
źr. UM Bytom