reklama
Kategorie

Bytom dołączy do roweru metropolitalnego

reklama

Kilkaset rowerów i kilkadziesiąt stacji na terenie Bytomia  – to wstępne założenia Koncepcji Roweru Metropolitalnego opracowanej dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Miasto zadeklarowało chęć włączenia się w to przedsięwzięcie, dzięki czemu Bytom dołączy do miast, w których mieszkańcy korzystają z sieci wypożyczalni rowerów.

 

Zimowa nuda? Nie z TVS! Sprawdź nasze serialowe HITY!

– Wszystkie nasze działania związane z polepszeniem infrastruktury rowerowej czy też propagowaniem jazdy na dwóch kółkach, zawsze spotykały się z ogromnym zainteresowaniem rowerzystów. Mamy świadomość, że inicjatywa Roweru Metropolitalnego w Bytomiu jest gorąco wyczekiwana. Dlatego analizujemy rożne warianty jego funkcjonowania i szacujemy koszty wdrożenia systemu – mówi prezydent Mariusz Wołosz.

reklama

Jak działa rower miejski?

Rower Metropolitalny ma być siecią wypożyczalni jednośladów, w której będą obowiązywać spójne zasady dla wszystkich 41 miast i gmin tworzących GZM. Z opublikowanej niedawno Koncepcji Roweru Metropolitalnego wynika, że uruchomienie systemu możliwe będzie w połowie przyszłego roku lub na początku 2023 roku.

– Dzięki uruchomieniu Roweru Metropolitalnego chcemy, żeby mieszkańcy uzyskali szeroki dostęp do zdrowego i ekologicznego środka transportu. W ten sposób chcemy zachęcić do zmiany nawyków mobilnościowych, udowadniając wszystkim, że rower w mieście to znacznie efektywniejszy środek transportu na krótkie i średnie dystanse niż indywidualny samochód – mówi Marcin Dworak, oficer rowerowy GZM.

Rowerem po mieście kompaktowym

Głównym założeniem Roweru Metropolitalnego ma być podniesienie znaczenia roweru do  rangi równorzędnego środka transportu, z którego mieszkańcy Metropolii będą korzystać nie tylko rekreacyjnie, ale przede wszystkim przemieszczać się na co dzień do pracy czy szkoły.

– Nasze miasto jest miastem kompaktowym, czyli takim, w którym odległości między miejscami mieszkania, pracy, nauki, usług i wypoczynku są niewielkie. Wiele z tych tras można z powodzeniem  odbyć na rowerze, dlatego, gdy tylko rozpoczną się prace projektowe z GZM, będziemy dokładnie określać zapotrzebowanie, ostateczną ilość rowerów i rozmieszczenie stacji – mówi Paweł Wittich, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów.

Pierwszy krok – znakowanie tras rowerowych

Pod koniec ubiegłego roku Miejski Zarząd Dróg i Mostów oraz Wydział Inżynierii Środowiska zakończyły pierwszy etap wymiany oznakowania szlaku rowerowego nr 6 i 20 biegnącego od granicy z Tarnowskimi Górami do Miechowickiej Ostoi Leśnej. To był ważny krok, który zrealizowano w ramach prac związanych z poprawą infrastruktury rowerowej na terenach zielonych Bytomia.. W tym roku oznakowane zostaną inne trasy, którymi poruszają się rowerzyści.

Jak to robią inne miasta?

Jak zaznaczają przedstawiciele GZM przy tworzeniu Roweru Metropolitalnego, wykorzystane zostanie doświadczenia innych polskich i europejskich samorządów, w których funkcjonują systemy roweru miejskiego. Rozważane są różne formuły biznesowo-organizacyjne, w tym np. model współpracy w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

Metropolitalne elektryczne „koła”

Przypomnijmy, że dokładnie rok temu do Bytomia trafiło 10 miejskich rowerów elektrycznych przekazanych w ramach realizowanego przez GZM programu Metropolia przyjazna rowerom. Nowe nabytki służą urzędnikom, strażnikom miejskim i policjantom.

– Czas, by na rower wsiadł cały Bytom. W innych miastach systemy rowerów miejskich działają od lat, dla Bytomia będzie to nowość, na którą czekają entuzjaści jazdy na dwóch kółkach i ci , którym bliskie są rozwiązania przyjazne dla środowiska i zwiększające świadomość ekologiczną – mówi prezydent Mariusz Wołosz.

Pojezierze Bytomskie, czyli rozwój ruchu turystycznego

Bytom ze swoimi rozległymi terenami zielonymi, to doskonałe miejsce na rower. Potencjał leży też w terenach pogórniczych i innych nieużytkach, co dostrzegli autorzy projektu utworzenia Pojezierza Bytomskiego – atrakcyjnego turystycznie obszaru oferującego szeroki wachlarz możliwości rekreacji i wypoczynku dla mieszkańców miasta, podregionu bytomskiego oraz regionu.

– Złożony przez nas do dofinansowania w ramach Krajowego Planu Odbudowy ze środków Instrumentu na Rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, projekt zakłada m.in. zagospodarowanie największego zalewiska w Bytomiu, czyli stawu Brandka oraz włączenie go do sieci ścieżek rowerowych i pieszych (z sąsiadującym lasem bytomskim) – mówi Paweł Wittich.

Projekt przewiduje też wyznaczenie tras rowerowych między Bytomiem a Tarnowskimi Górami, na których szlaku znalazłyby się cenne przyrodniczo i historycznie miejsca  takie jak Rezerwat Segiet, Miechowicka Ostoja Leśna, osiedla robotnicze, czy wiele innych zabytków postidustraialnych.  – Szacujemy się, że do wybudowania sieci ścieżek pieszo-rowerowych konieczna będzie adaptacja istniejącej i budowa nowej infrastruktury o łącznej długości ok. 100 km. Obecnie czekamy na decyzję o dofinansowaniu.

PRZECZYTAJ KONIECZNIE

Nowe obostrzenia? Jak nie mieszkacie na Warmii i Mazurach, to niewiele się zmieni

Policja w Jaworznie wzywa uczestników Strajku Kobiet na komendę. Przyszli i zrobili protest! [WIDEO]

Olsztyn chce przywrócenia praw miejskich. I chce się nazywać Olsztyn Jurajski [WIDEO]

 

źr. UM Bytom

reklama

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button