reklama
REKLAMA
Kraj

Chorzów: Inwestycja PKP w Chorzowie. Będzie m.in. nowa stacja kolejowa

reklama

Chorzów: Nowy przystanek kolejowy Chorzów Uniwersytet i nowy wiadukt nad ulicą Strzelców Bytomskich – to najważniejsze inwestycje w Chorzowie, które zostaną przeprowadzone w ramach modernizacji Magistrali Węglowej. Remontów doczekają się także perony na dworcach Chorzów Miasto i Chorzów Stary.

 

TOP 5 Silesia Flesz: Górnicy szykują najazd na Warszawę!
TOP 5 Silesia Flesz – premiera w każdą niedzielę o 19:50 w Telewizji TVS

 

reklama

Modernizacja Magistrali Węglowej obejmie cały odcinek biegnący przez Chorzów

Magistrala Węglowa biegnie z Górnego Śląska nad morze. Zbudowana została przed wojną, by do portu w Gdyni przewozić śląski węgiel. Trasa wymaga obecnie modernizacji, którą w najbliższych latach przeprowadzi spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Prace obejmą także odcinek od Chorzowa Batorego, przez Bytom i Radzionków, po Nakło Śląskie. To, poza ruchem towarowym, również jedno z kluczowych połączeń kolejowych w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, którym kursują m.in. pociągi aglomeracyjne Kolei Śląskich z Katowic, przez Chorzów i Bytom, do Tarnowskich Gór i Lublińca. Kolejowa spółka wybrała już wykonawcę przebudowy – to firma Intercor, a prace mają kosztować ponad 1,5 mld złotych. Jak informuje PKP PLK prace projektowe rozpoczną się w drugim kwartale 2020 roku, a budowa przewidziana jest na latach 2021 – 2023.

 

Powstanie przystanek kolejowy dla studentów Uniwersytetu Śląskiego

W ramach przebudowy Magistrali Kolejowej w Chorzowie powstanie nowy przystanek – Chorzów Uniwersytet, zlokalizowany przy skrzyżowaniu ulic Głogowskiej z Zabrską. Wybuduje się również nowy wiadukt, który poprowadzi ruch kolejowy nad ul. Strzelców Bytomskich.

– Samochody będą się poruszały pod wiaduktem łączącym wskazane ulice. Przejazd kolejowo-drogowy przy ul. Strzelców Bytomskich zastąpi podziemne przejście dla pieszych w tej samej lokalizacji – informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.

 

Przebuduje się m.in. stacja Chorzów Miasto, ale zostanie w obecnej lokalizacji

W ramach modernizacji magistrali przebudują się m.in. stacje Chorzów Miasto i Chorzów Stary. Powstaną tam nowe perony z dojściami dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Będą też nowe wiaty, oświetlenie i czytelne oznakowanie.

–  Na nowym przystanku Chorzów Uniwersytet i stacji Chorzów Stary dojście do peronów zostanie zapewnione przejściem w poziomie szyn, natomiast na stacji Chorzów Miasto zostaną zbudowane windy – mówi Katarzyna Głowacka.

Na etapie planowania tej przebudowy mieszkańcy Chorzowa zgłaszali pomysł, by stację Chorzów Miasto przesunąć bliżej rynku i centrum przesiadkowego. To – jak tłumaczyli – umożliwiłoby szybkie i wygodne przesiadanie się pomiędzy pociągami a autobusami i tramwajami. Tych pomysłów jednak się nie zrealizuje – stacja pozostanie w obecnej lokalizacji.

– Ten wariant określono w czasie przygotowania studium wykonalności. Wynika to z lokalizacji filarów estakady drogowej w centrum miasta i brakiem wystarczającej powierzchni terenu kolejowego. Powodowałoby to także opóźnienie lub wstrzymanie inwestycji. W celu skomunikowania peronów na stacji Chorzów Miasto z Centrum, zaplanowano na końcu peronu przejścia w poziomie szyn z urządzeniami zabezpieczającymi – tłumaczy Katarzyna Głowacka z PKP PLK.

Prace w Chorzowie obejmą także wiadukt kolejowy od ul Pocztowej do ul. Lompy, który będzie zmodernizowany wraz z drogą pod obiektem. Na całym odcinku wymieni się m.in. nawierzchnia torów i sieć trakcyjna, poprawi się też geometria linii. Nie przewidziano budowy nowych torów dla pociągów aglomeracyjnych.

 

Magistrala Węglowa łączy Górny Śląsk z Gdynią

Magistrala Węglowa, zwana potocznie Węglówką, łączy Górny Śląsk z Gdynią. Została zbudowana w latach 1926 – 1933. Główną przyczyną była  polsko-niemiecka wojna celna i zamknięcie niemieckiej granicy dla eksportu węgla z Polski, a dzięki magistrali węgiel można było wysyłać przez port w Gdyni. Magistrala była najnowocześniejszą inwestycją transportową II Rzeczpospolitej, a jej długość wynosiła 552 km. Jej powstanie ożywiło wiele gałęzi przemysłu, umożliwiając szybki i tani przewóz prefabrykatów oraz surowców. W okresie powojennym Magistrala Węglowa nadal była jedną z najważniejszych linii towarowych w kraju.

 

PRZECZYTAJ KONIECZNIE

Trzecia ofiara śmiertelna tragedii w Bukowinie Tatrzańskiej! Kawał dachu uderzył w narciarzy!

Sosnowiec: 11-latek zmarł w domu dziecka. Prokuratura wyjaśnia, jak do tego doszło

Nowe przepisy dla tych, którzy chcą wziąć ślub kościelny!

 

źr.: mojchorzow.pl

reklama

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button