Kolej do CPK ma jechać przez Sławków i Euroterminal? Samorząd i mieszkańcy mówią NIE!
Kolejne gminy protestują przeciwko planom rządu, który chce zbudować szybkie połączenia kolejowe do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Największe polskie lotnisko ma powstać 40 km na zachód od Warszawy. W Sławkowie ewentualna trasa ma przebiegać przez tereny Euroterminala i zabudowania przy ulicy Niwa. Na to nie chcą zgodzić się władze miasta.
TOP 5 Silesia Flesz: Namawiamy pingwiny z chorzowskiego ZOO na pączkoburgera 😉
TOP 5 Silesia Flesz – premiera w każdą niedzielę o 19:50 w Telewizji TVS
-Wprowadzanie przez centrum Sławkowa wzdłuż DK 94 nitki szybkiej kolei, gdzie na dobrą sprawę w tej chwili nie zostały rozwiązane kwestie podstawowe – nie ma ekranów akustycznych wzdłuż drogi, to kolejne obciążenie dla mieszkańców. Przebieg tej nitki przechodzi przez tereny przemysłowe, przechodzi przez strefę zabudowy jednorodzinnej, potem wchodzi w tereny leśne – mówi Rafał Adamczyk, burmistrz Sławkowa.
Mieszkańcy Sławkowa, którzy do 10 marca mogą zgłosić swoje uwagi w konsultacjach społecznych są w szoku, że proponowane linie nie uwzględniają tak wielu istotnych uwarunkowań.
-Mieszkańcy się obawiają jak to będzie wyglądało, które domy będą zagrożone i nie chcą na to wyrazić zgody. Ponieważ inwestują, robią termomodernizacje i nagle się okazuje, że w którymś momencie tych domów może nie być – mówi Mariola Tomczyk, mieszkanka Sławkowa.
Pełni wątpliwości są również mieszkańcy i władze Mikołowa, na terenie którego nowa linia kolejowa mogłaby zniszczyć Śląski Ogród Botaniczny.
-My sobie możemy gdybać, ale zastanawiam się czy Polska podejmuje próbę zostania pępkiem Europy. Musi mieć coś największego, a niekoniecznie lokalnego. Przecież Katowice i Metropolia która stawia na Pyrzowice świetnie się spisuje. Niewykluczone, że ktoś wymyślił idee fixe, w którą zostanie zainwestowana masa pieniędzy, a potem się nie sprawdzi – mówi Stanisław Piechula, burmistrz Mikołowa.
Dziś wątpliwości próbował rozwiać w Jastrzębiu – Zdroju pełnomocnik rządu ds. budowy CPK Marcina Horała. Tych, którzy na inwestycji mogliby być stratni – uspokajał.
-Generalnie rzecz biorąc nie da się wybudować 1600 km nowych linii kolejowych w Polsce tak, aby nie zahaczyło to o żaden dom, czy mieszkanie. Mamy w Polsce opracowane procedury przy budowie innych linii już kolejowych, autostrad, dróg – są oferowane wykupy, różnego rodzaju odszkodowania itd – mówi Marcin Horała, wiceminister infrastruktury.
W Jastrzębiu-Zdroju jedynym do zaakceptowania wariantem jest poprowadzenie nowej linii kolejowej po śladzie starej. Uchwałę intencyjną w tej sprawie podjęli wczoraj radni. Dla Jastrzębia skomunikowanie z Centralnym Portem Komunikacyjnym tak naprawdę oznacza powrót zapomnianego w mieście transportu kolejowego.
-Łatwe szybkie przemieszczanie się, dojazd do najważniejszych miast i w Polsce i w Europie. Wiadomo, że mieszkańcy teraz pracują w różnych częściach kraju. Ale projekt da również możliwość przyjazdu turystów do Jastrzębia – mówi Anna Hetman, prezydent Jastrzębia Zdrój.
W całej Polsce do przebiegu linii kolejowych planowanych przez rząd zgłoszono już ponad 2,5 tys uwag.
autor: Monika Herman
Intel Extreme Masters bez udziału publiczności przez koronawirus! Jest decyzja wojewody