reklama
BiznesKategoriePodróżeSilesia Flesz najnowsze informacje

Statystycznie w pociągu było tylko 5 pasażerów. Petycja o wznowienie kursów

reklama

Było tylko 5 pasażerów na pociąg, ale autorzy petycji uważają, że to bardzo potrzebne połączenie w weekend. Petycja w sprawie wznowienia kursów pociągów Kolei Śląskich na trasie Chałupki – Bohumin.

Petycję o przywrócenie połączenia kolejowego z Polski do czeskiego Bohumina przygotowali politycy partii Razem i członkowie Towarzystwa Entuzjastów Kolei. Adresują ją do marszałka województwa śląskiego, prezesa kolei Śląskich, a także do władz samorządowych w Czechach i szefów kolejowej spółki Czeskie Drahy. Napisali ją w trzech językach, polskim, czeskim i angielskim, a pod petycją podpisało się już niemal 600 osób. 

CZYTAJ TEŻ NA TVS.PL:

NAJDROŻSZY BILET KOLEJOWY EVER. TAK, JEST NA ŚLĄSKU

Oto, jak autorzy petycji argumentują swój apel: Jako mieszkańcy Polski i Czech apelujemy o przywrócenie transgranicznego połączenia Katowice/Racibórz – Bogumin realizowanego do 2021 r. przez spółkę Koleje Śląskie. Adresujemy naszą petycję zarówno do zarządu Kolei Śląskich, Marszałka Województwa Śląskiego, jak i zarządu Kolei Czeskich i Marszałka Kraju Morawsko-Śląskiego, których wsparcie jest niezwykle ważne w kontekście otwierania nowych i przywracania dawnych transgranicznych połączeń.

reklama

W 2016 roku, po remoncie linii kolejowej, Koleje Śląskie wznowiły połączenie Katowice – Bogumin przez Chałupki jako odpowiedź na zapotrzebowanie społeczne. W marcu 2020 r., ze względu na pandemię COVID-19, kursy skrócono do Chałupek, jednak na początku lipca 2020 r. Koleje Śląskie przywróciły pociągi do Bogumina. I tutaj pojawia się problem, ponieważ z chwilą ogłoszenia drugiej fali koronawirusa połączenia znów zostały przerwane. Dziś mamy jesień 2022 r., granica polsko-czeska jest otwarta, a połączenie nie zostało przywrócone – pociągi linii S71 kończą trasę w Chałupkach. Co więcej, brak kursów na odcinku Chałupki – Bogumin w niedawno opublikowanym rozkładzie jazdy na przyszły rok wyraźnie wskazuje na brak zamiarów odwieszenia/reaktywacji tego połączenia. 

Wśród argumentów za usunięciem połączenia przedstawianych przez Koleje Śląskie pojawiają się: niewystarczające uwarunkowania techniczne, wymagania dotyczące znajomości języka czeskiego przez maszynistów, mnogość połączeń międzynarodowych uruchamianych przez spółkę PKP Intercity na tej samej trasie oraz niska frekwencja podróżnych na wspomnianym odcinku. Jesteśmy zdania, że problemy te nie przekreślają możliwości wznowienia połączenia. Warto zaznaczyć, że przepisy związane z ruchem międzynarodowym nie zmieniły się od 2020, a kwestie takie jak konieczność znajomości języka czeskiego przez maszynistów można rozwiązać odpowiednimi kursami i współpracą ze stroną czeską. Nawet w obliczu zawieszenia połączeń do Bogumina Koleje Śląskie współpracują przecież przy realizacji dwóch linii transgranicznych, tj. Zwardoń – Żylina i Cieszyn – Frydek-Mistek. 

Statystyki: tylko 5 pasażerów na pociąg

To prawda, tylu było pasażerów między stacjami Chałupki i Bohumin, ale nie na całej trasie. Na dodatek połączenie dawało możliwości dalszej podróży z przesiadką w Czechach. Oto dalsza część petycji:

Kluczowe staje się zatem zagadnienie frekwencji i możliwego zastąpienia oferty Kolei Śląskich ofertami innych przewoźników. Według informacji udostępnionych przez Dyrektor Departamentu Komunikacji Regionalnej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego Beatę Drobny, średnia pasażerów w pociągach na odcinku Chałupki – Bogumin wynosiła 5 osób. Należy jednak zwrócić uwagę na wyjątkowy charakter połączenia Chałupki – Bogumin jako odcinka transgranicznego. Trasa do Bogumina i oferta rozkładowa obejmująca zaledwie 5 par pociągów wyraźnie skierowana jest na ruch turystyczny, a ten w największej mierze odbywa się w weekendy, wakacje i ferie. Biorąc pod uwagę, że tylko 5 osób na pociąg korzystało z tego odcinka to dziennie mamy 50 pasażerów – którzy nie skorzystają nie tylko z tego odcinka, ale też nie kupią ani biletu dojazdowego do Chałupek ani biletu na rower. Zauważamy również niespójność w argumentacji związanej z frekwencją bo czyż na trasie Cieszyn – Czeski Cieszyn jest ona wyższa?

Uważamy natomiast, że oferta PKP Intercity i innych przewoźników kursujących między Katowicami a Boguminem nie zastępuje zlikwidowanego połączenia Kolei Śląskich z racji tego, że pociągi dalekobieżne nastawione są na inny typ podróży i nie obsługują mieszkańców mniejszych miejscowości, a ceny biletów i niepełna cyfryzacja ich zakupu raczej odstraszają podróżnych zamiast zachęcać do wyboru tej formy transportu. Co więcej, Koleje Śląskie realizują przewozy na odcinkach zdominowanych przez innych przewoźników, czego przykładem może być cieszące się sporym zainteresowaniem połączenie Katowice – Kraków. 

Dlaczego połączenie w Bohuminem jest tak ważne?

Połączenie kolejowe do Bogumina jest potrzebne z kilku powodów. Przede wszystkim stacja ta stanowi ważny węzeł przesiadkowy, z którego korzystają osoby podróżujące w kierunku Brna, Pragi, Niemiec, Austrii, Węgier czy Słowacji – a także Polski. Regionalna linia łącząca Katowice z Boguminem i oferująca łatwą przesiadkę do Ostrawy stanowi ważne uzupełnienie siatki połączeń kolejowych na Śląsku. Wśród pasażerów korzystających z przywróconego połączenia z pewnością znajdą się turyści, zarówno ci zaczynający dłuższą podróż po Czechach bądź Polsce, jak i planujący krótkie wizyty w miastach kraju morawskośląskiego.

Co więcej, z pociągu skorzystają osoby podróżujące w celach rodzinnych i osobistych – dojazd przez Czechy bywa wygodnym rozwiązaniem dla Polaków żyjących w regionie przygranicznym, a Czesi licznie podróżują do Polski w celach handlowych i wypoczynkowych. Ponadto dobrze funkcjonujące pociągi mogą również stanowić alternatywę dla polskich pracowników zatrudnionych w Czechach, a także ułatwiać kontakty z mniejszością polską żyjącą na Śląsku Cieszyńskim. Wracając jednak do alternatywnych wobec Kolei Śląskich przewoźników, warto zwrócić uwagę na to, że bilety transgraniczne oferowane przez PKP Intercity nie są atrakcyjne cenowo, a nieliczne oferty promocyjne są dostępne wyłącznie z wyprzedzeniem w kasach na terenie Polski i nadal są kilkukrotnie droższe niż w przypadku połączenia regionalnego. Warto również podkreślić, że wraz z likwidacją odcinka transgranicznego Chałupki – Bogumin znacząco pogorszyła się komunikacja między Katowicami a Ostrawą, która pełni ważną rolę w życiu osobistymi, zawodowym, naukowym i kulturalnym mieszkańców regionu. 

A może pociągi z Katowic do Bohumina?

Jesteśmy zdania, że transport kolejowy to inwestycja w przyszłość. W ostatnich latach obserwujemy zwiększony ruch transgraniczny, a poszerzanie siatki międzynarodowych połączeń kolejowych stanowi tanią i niskoemisyjną alternatywę dla transportu drogowego i lotniczego w obliczu wyzwań kryzysu energetycznego i klimatycznego. W wywiadzie dla portalu nowiny.pl z 26 kwietnia 2022 r. rzecznik Kolei Śląskich powiedział, że “przywrócenie połączenia do Bohumina to kwestia czasu, o ile tylko potwierdzimy rzeczywiste i długookresowe zainteresowanie pasażerów.” Jako osoby korzystające w przeszłości z połączenia Katowice – Bogumin, a także entuzjaści i zwolennicy rozwoju transportu kolejowego wierzymy, że niniejsza petycja sygnalizuje zapotrzebowanie na reaktywację tej linii i stanowi społeczny wkład do dyskusji nad przyszłością regionalnych i transgranicznych połączeń kolejowych na Śląsku. Wyrażamy nadzieję, że następnym krokiem będzie przywrócenie brakującego połączenia, które w dobie otwartych granic i rosnących przepływów ludności między Polską a Czechami okaże się potrzebnym i rentownym uzupełnieniem siatki połączeń Kolei Śląskich i Kolei Czeskich.

reklama

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button