Artykuł SponsorowanyBiznesRemonty DrógStyl życia

Największe dworce kolejowe w Polsce

Zastanawiasz się, jakie są największe dworce kolejowe w Polsce? To pytanie można rozumieć w dwojaki sposób: jako obiekty o największej powierzchni albo stacje, które obsługują największą liczbę pasażerów rocznie. Tak się składa, że wielkość obiektów idzie w parze z popularnością dworców. Dowiedz się, które z nich cieszą się największym zainteresowaniem wśród podróżujących.

 

Dworzec PKP we Wrocławiu

Dworzec kolejowy we Wrocławiu mieści się w pięknym, zabytkowym budynku, który zachwyca stylem, nawiązującym do tradycji angielskiego gotyku Tudorów. W momencie powstania był jednym z największych dworców w Europie. Dzisiaj jest jednym z największych w Polsce. Według raportu Urzędu Transportu Kolejowego, Wrocław Główny był najpopularniejszą stacją kolejową w 2023 r. Obsłużył 29,4 mln pasażerów, co przekłada się na 3,9% całkowitej wymiany pasażerskiej w kraju. Ten wynik nie jest kwestią przypadku. Regularna modernizacja infrastruktury oraz wzrost liczby połączeń krajowych i międzynarodowych sprawia, że na podróż koleją decyduje się coraz więcej podróżnych.

Dworzec PKP w Poznaniu

Od 2012 r. w Poznaniu działa nowy dworzec kolejowy, który przykuwa uwagę unikalnym kształtem i designem. Przy budynku powstała galeria handlowa, a obiekt jest doskonale skomunikowany z centrum miasta i najważniejszymi jego atrakcjami. Stacja Poznań Główny jest bardzo ważnym węzłem komunikacyjnym w centralnej Polsce. Ma istotne znaczenie dla transportu krajowego. W 2023 r. dworzec w Poznaniu obsłużył 24,9 miliona pasażerów. Modernizacja infrastruktury kolejowej przeprowadzona w związku z Euro 2012 znacząco podniosła komfort podróżowania, a duża liczba przewozów krajowych i zagranicznych zachęciła podróżujących do wyboru pociągu zamiast innych środków transportu.

Dworzec PKP w Krakowie

Na trzecim miejscu pod względem największej liczby wymiany pasażerskiej ulokował się Kraków. W 2023 r. dworzec obsłużył 23,4 mln podróżnych. W porównaniu z rokiem 2022, na podróż koleją do i z Miasta Królów zdecydowało się o 23,4% więcej osób. Oznacza to, że kolej cieszy się rosnącym zainteresowaniem. Kraków jest jednym z najważniejszych ośrodków turystycznych w kraju, dodatkowo jest istotnym miastem studenckim i biznesowym. Zarządzający nie pozostają obojętni na te wyniki, czego dowodem są wielomilionowe inwestycje w nowoczesne udogodnienia i poprawę infrastruktury. Dworzec w Krakowie jest zlokalizowany w samym centrum miasta. Od 2014 r. mieści się w podziemnej hali pod peronami. Połączony jest z Galerią Krakowską, nad którą znajduje się Dworzec Autobusowy. Obiekt otoczony jest przystankami komunikacji miejskiej, co sprawia, że podróż z dworca do różnych części miasta jest bardzo wygodna.

Dworzec PKP w Katowicach

Katowice mogą pochwalić się nowoczesnym dworcem, którego budowę zakończono w 2012 r. Podobnie jak w Krakowie, gmach jest połączony z galerią handlową i Dworcem Autobusowym, co sprawia, że jest wygodnym i przemyślanym węzłem komunikacyjnym. Inwestycja w nowy budynek dworca i modernizację infrastruktury opłaciły się. W 2023 r. dworzec PKP w Katowicach uplasował się na czwartym miejscu w rankingu najczęściej wybieranych stacji kolejowych z wynikiem 17,7 mln osób. Warto dodać, że katowicki dworzec ma ogromne znaczenie dla transportu na Śląsku. Stanowi ważny punkt przesiadkowy dla mieszkańców regionu.

Pozostałe duże dworce w Polsce

Jeśli chodzi o wielkość powierzchni i roczną wymianę pasażerską, na wyróżnienie zasługują również takie miasta jak Gdańsk i Warszawa. Gdańsk Główny jest kluczową stacją na Pomorzu. W 2023 r. obsłużył 13,46 mln pasażerów. Stacja ta tętni życiem zwłaszcza w okresie wakacyjnym, kiedy oprócz ruchu lokalnego obsługuje również wielu turystów z różnych części kraju. Dworzec PKP w Warszawie nie uplasował się w czołówce rankingu Urzędu Transportu Kolejowego, choć w 2023 r. obsłużył ponad 90 mln podróżnych. To imponująca liczba, ale mniejsza w porównaniu z poprzednimi latami (95,2 mln w 2022 r.). Powodem zmniejszenia zainteresowania koleją w stolicy były głównie prace modernizacyjne w Warszawskim Węźle Kolejowym, a także budowa dworca Warszawa Zachodnia.

źródło: artykuł partnera, materiał sponsorowany

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button