Artykuł SponsorowanyBiznesZdrowie

Chcesz zadbać o pacjentów w swoim gabinecie? O tej jednej rzeczy nie możesz zapomnieć!

Wiele usług świadczonych w gabinetach lekarskich i stomatologicznych wiąże się z ingerencjami w ciało pacjenta. To z kolei oznacza ryzyko zakażenia chorobotwórczymi drobnoustrojami. Dbałość o niezbędny poziom higieny jest więc podstawą bezpieczeństwa. O czym należy pamiętać, by mieć pewność, że należycie o nie zadbaliśmy?

 

Różne gabinety, podobne zagrożenia

Mimo iż w poszczególnych gabinetach wykonuje się różne procedury medyczne, zagrożenia dla pacjenta są w każdym przypadku dość podobne. W wielu przypadkach usługi wiążą się z przerwaniem ciągłości tkanek (skóry lub błon śluzowych). W efekcie powstają tzw. wrota zakażenia — droga, którą bakterie mogą przedostać się do organizmu. 

Takie ryzyko jest szczególnie duże, jeśli patogeny znajdują się na narzędziach wykorzystywanych podczas przeprowadzania zabiegu. Oznacza to, że podstawę bezpieczeństwa pacjenta stanowi czystość mikrobiologiczna akcesoriów, materiałów i całego otoczenia. Jest to możliwe do osiągnięcia wyłącznie dzięki skrupulatnemu przestrzeganiu procedur dezynfekcji i sterylizacji sprzętów i powierzchni, a także zasad higieny osobistej.

Dezynfekcja i sterylizacja w gabinecie 

Nawet jeśli wykonywane w gabinecie zabiegi nie wiążą się z przerwaniem ciągłości tkanek, konieczne jest korzystanie z jednorazowych sprzętów i środków ochrony osobistej. Jeśli nie jest to możliwe, niezbędna jest ich dezynfekcja. Należy jej poddawać:

  • narzędzia, które mają być później sterylizowane (sprzęty ze stali nierdzewnej, których producent zaznaczył, że mogą być jej poddawane);
  • duże powierzchnie: pomieszczenia sanitarne, podłogi, elementy ścian;
  • małe powierzchnie: blaty, meble, urządzenia (kozetki, fotele, krzesła).

Dezynfekcji należy też poddawać ręce pracowników oraz skórę pacjenta, jeśli dany zabieg będzie wiązał się z przecięciem tkanek. W tym celu konieczne jest stosowanie specjalistycznych preparatów, takich jak środek dezynfekujący do użytku profesjonalnego.

Dezynfekcja narzędzi wielorazowych

Aby mieć pewność, że dezynfekcja przebiegnie prawidłowo, konieczne jest skrupulatne przestrzeganie procedury. W przypadku narzędzi wielorazowych składa się ona z następujących etapów:

  • umieszczenie zużytych narzędzi w przygotowanym do tego celu pojemniku;
  • mycie zabrudzonych akcesoriów, na przykład przy pomocy szczoteczki lub specjalistycznych myjek ultradźwiękowych;
  • przełożenie sprzętów do wanienki dezynfekcyjnej wyposażonej w sito i pokrywkę, wypełnionej roztworem środka myjąco-dezynfekującego, przygotowanego według instrukcji na opakowaniu. Na wanience należy umieścić datę sporządzenia roztworu, nazwę wykorzystanego do tego celu preparatu oraz jego stężenie;
  • moczenie narzędzi w roztworze przez czas wskazany w instrukcji producenta. Trzeba przy tym zwrócić uwagę na to, by były one w całości zanurzone w płynie dezynfekcyjnym;
  • po upływie odpowiedniego czasu sprzęty należy wyjąć z roztworu, wypłukać przy użyciu wody demineralizowanej i pozostawić do wyschnięcia;
  • umieszczenie wysuszonych sprzętów do jednorazowych, szczelne zamykanych torebek, w których będą one przechowywane do następnego użycia. Opakowania należy opatrzyć datą dezynfekcji. Czas ich przechowywana nie powinien przekraczać 6 miesięcy.

Zamiast moczenia narzędzi w płynie dezynfekującym, można skorzystać ze specjalistycznego urządzenia, jakim jest dezynfektor. Nie tylko pozwala on na usunięcie drobnoustrojów przy pomocy odpowiednich środków, ale także myje i suszy umieszczone w jego wnętrzu przedmioty.

Przygotowanie do sterylizacji

Jeśli dane sprzęty wymagają sterylizacji, po zdezynfekowaniu i wysuszeniu należy umieścić je w opakowaniach, które mogą być umieszczone w autoklawie. W tym celu stosuje się specjalne torebki do sterylizacji, które po zakończeniu procedury będą służyć do ich przechowywania.

Przestrzeganie norm dotyczących bezpieczeństwa i higieny w gabinecie jest niezbędnym elementem zapobiegania wielu powikłań wykonywanych zabiegów. Istotne jest, by gabinet oraz znajdujące się w nim sprzęty były zawsze utrzymywane w czystości gwarantowanej przez odpowiednie preparaty. Dzięki temu możemy mieć pewność, że leczenie nie będzie wiązało się z poważnym zagrożeniem dla zdrowia i życia pacjenta.

źródło: artykuł partnera

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button