Remonty DrógSilesia Flesz najnowsze informacje

Częstochowa testuje autobus wodorowy

W Częstochowie rozpoczęły się testy wodorowego autobusu NesoBus. Testy potrwają do 26 lipca.

 

– W programie ,,Lepsza komunikacja w Częstochowie” dbamy o miejskie drogi, ścieżki rowerowe, ale i o transport publiczny – by był jak najbardziej bezpieczny, funkcjonalny, użyteczny, ale i ekologiczny – mówi prezydent Krzysztof Matyjaszczyk. – Jesteśmy na bieżąco z nowościami w komunikacji, a jej przyszłością ma być m.in. autobus wodorowy. Dlatego przez kilka dni taki autobus będzie kursował po Częstochowie. Dowiemy się, co pasażerkom i pasażerom się w nim podoba, co można poprawić. Pracownicy MPK sprawdzą natomiast, jak spisuje się pod względem technicznym.

NesoBus to nowa marka autobusów należąca do grupy spółek Grupa Polsat Plus i ZE PAK. Pojazd stworzyli inżynierowie ze Świdnika przy współpracy z partnerami z całego świata. Autobus zasilany jest zielonym wodorem.

Jego konstrukcja jest pomyślana od podstaw jako wodorowa (czyli nie jest modyfikacją np. autobusu spalinowego). Pojazd ma własną „minielektrownię” – wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego.

Powiązane artykuły

Wodór ze zbiornika łączy się z tlenem z powietrza, wytwarzając energię zasilającą silnik elektryczny. Nie ma procesu spalania – z rury wydechowej wydostaje się para wodna. NesoBus ma zasięg do 450 km. Może jeździć bez tankowania przez 2 dni. Samo tankowanie trwa zaledwie kwadrans. Pojazd ma 12 m długości, mieści do 93 pasażerów. Jego wygląd – na zewnątrz i od środka – zaprojektowała współpracująca stale z branżą automotive włoska firma Torino Design.

Miasto jest też po pierwszych ustaleniach w sprawie porozumienia z firmą PAK-PCE Stacje. Jego efektem miałoby być powstanie w Częstochowie jednej z pierwszych w kraju stacji tankowania wodorem samochodów – prywatnych oraz tych należących do taboru miejskiego. Do dyspozycji kierujących oddana byłaby w ten sposób kolejna opcja zasilania napędu pojazdów. Miasto podkreśla zatem swoją przynależność do grona ośrodków otwartych na wszelkie technologie określane jako green – a cieszą się one przychylnością instytucji decydujących o podziale środków europejskich na rozwiązania w transporcie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button