reklama
Kategorie

Gliwice jak Big Brother. Są pieniądze na rozbudowę systemu detekcji

W Gliwicach od 2013 r. działa system zarządzania ruchem (Intelligent Transportation Systems – ITS), który dzięki koordynacji pracy urządzeń sterujących w obrębie wielu skrzyżowań równocześnie, umożliwia kierowcom płynniejszy i bezpieczniejszy przejazd przez miasto, ułatwia poruszanie się autobusów linii A4 i dostarcza aktualnych informacji o sytuacji na drogach.

 

Dotychczas w Gliwicach zmodernizowano już ponad 60 skrzyżowań i wybudowano pierwsze w Polsce nowoczesne Centrum Sterowania Ruchem, w którym m.in. gromadzone są dane dotyczące sytuacji na drogach – te najistotniejsze dla kierowców (m.in. dotyczące objazdów) wyświetlane są na tablicach informacyjnych zmiennej treści, rozmieszczonych przy głównych trasach wlotowych do miasta.

reklama

 

W ramach rozbudowy systemu wprowadzone zostaną nowe funkcje.

Główną innowacją będzie nadanie ok. 150 autobusom komunikacji publicznej priorytetu przejazdu przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Od trzech lat takie rozwiązanie z powodzeniem działa w 18 autobusach linii A4. Bazując na tych samych urządzeniach, powstanie też system, którego zadaniem będzie nadawanie bezwzględnego priorytetu przejazdu przez skrzyżowania pojazdom uprzywilejowanym (policji, pogotowiu, straży pożarnej). Dzięki temu reakcja służb ratowniczych na zdarzenia będzie jeszcze szybsza i skuteczniejsza – tłumaczy Jadwiga Jagiełło-Stiborska.

 

W ramach modernizacji powstaną kolejne tablice dynamicznie informujące o aktualnej sytuacji drogowej, pojawią się też punkty pomiaru ruchu dostarczające danych na temat natężeń ruchu w mieście. Uzupełnieniem informacji wyświetlanych na znakach będzie serwis internetowy, w którym oznaczone będą aktualne utrudnienia występujące na drogach naszego miasta. Nową funkcją w zakresie monitoringu ulic będzie automatyzacja rozpoznawania zdarzeń drogowych.

 

Kolejną innowacją będzie wprowadzenie systemu wagowej preselekcji pojazdów – wszystkie samochody przejeżdżające przez punkty preselekcji zostaną zważone, a szczegółowe dane zapisane w systemie, który wskaże pojazdy o przekroczonej masie dopuszczalnej. W planach jest również budowa stacji do ładowania samochodów z napędem elektrycznym.

 

Dotychczas rozbudowa systemu detekcji i modernizacja wybranych sygnalizacji świetlnych kosztowała ok. 35,5 mln zł. W 85 % została sfinansowana z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Kolejny etap rozbudowy istniejącego gliwickiego systemu sterowania ruchem kosztował będzie ok. 30 mln zł. Także i tym razem Gliwice otrzymają unijne wsparcie – rozstrzygnięto jeden z największych konkursów w województwie śląskim.

 

W konkursie organizowanym w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Regionalnego Programu Operacyjnego dofinansowanie uzyskało 15 projektów na łączną kwotę 526,7 mln zł. Wśród wyłonionej piętnastki znalazł się projekt z Gliwic, który otrzyma 85% unijnego wsparcia, czyli 25,5 mln zł. Przy takim unijnym dofinansowaniu Gliwice planują rozbudować system detekcji do 2018 r.

 

 

reklama

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button