Artykuł PartnerskiArtykuł Sponsorowany

Jak złożyć odwołanie od decyzji ubezpieczyciela?

Ubezpieczyciel przyznał Ci zbyt niskie odszkodowanie? Możesz się odwołać. Podpowiadamy, jak to zrobić skutecznie. 

 

Termin złożenia odwołania 

Zgodnie z art. 819 kodeksu cywilnego na złożenie pisma reklamacyjnego mamy aż 3 lata. To sporo czasu i wydawałoby się, że nie ma co się spieszyć. Niemniej jednak prawda jest taka, że im szybciej odwołanie od decyzji ubezpieczyciela zostanie złożone tym lepiej. Dlaczego? Jeśli już od danego zdarzenia minie sporo czasu, to trudniej będzie wyjaśnić wszystkie okoliczności. Po upłynięciu wspomnianego okresu wszelkie roszczenia będą przedawnione. Są oczywiście wyjątki od tej reguły. Chodzi tutaj o szkody, które powstały na skutek czynu niedozwolonego czy przestępstwa. Wówczas roszczenia ulegają przedawnieniu nawet dopiero 20 latach. 

Jak napisać pismo do ubezpieczyciela? 

Pismo reklamacyjne powinno zawierać kilka istotnych kwestii. Chodzi tutaj szczególnie o podstawę prawną. W odwołaniu należy się powołać na ustawę z dn. 05.08.2015 roku o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym. Bardzo ważną częścią jest ta, która dotyczy argumentacji odwołania. Najprościej mówiąc, musisz przedstawić dowody na to, że to właśnie ty masz rację, a nie towarzystwo ubezpieczeniowe. 

Jakie jeszcze informacje powinny się znaleźć w takim dokumencie? Oczywiście najważniejsze dane, czyli m.in.: dane osobowe poszkodowanego, dane firmy ubezpieczeniowej oraz numer decyzji ubezpieczyciela, od której się odwołujesz. Warto dołączyć do takiego odwołania dokumenty, które będą potwierdzać przedstawione przez Ciebie w piśmie argumenty. Jeśli przykładowo odwołujesz się od zaniżonego odszkodowania z OC sprawcy, inaczej wyceny naprawy samochodu, to przedstaw opinie w tej sprawie sporządzoną przez niezależnego rzeczoznawcę samochodowego. 

Złożenie odwołania – gdzie i ile trzeba czekać na odpowiedź? 

Odwołanie najlepiej złóż w formie pisemnej i wyślij tradycyjną drogą pocztową lub e-mailem. Zgodnie z obowiązującym prawem, towarzystwo ubezpieczeniowe powinno odpowiedzieć na pismo reklamacyjne w ciągu 30 dni – licząc od dnia jego otrzymania. 

Trzeba mieć jednak na względzie fakt, że jeśli sprawa wymaga jeszcze wyjaśnienia, to termin ten można wydłużyć do nawet 60 dni. Każdorazowo jednak firma ubezpieczeniowa powinna poinformować osobę, która złożyła reklamację o tym, że odpowiedź będzie w innym terminie oraz o przyczynie jego przesunięcia. Co istotne, jeśli nie uzyskasz w tym terminie żadnej odpowiedzi, to zgodnie z obowiązującym prawem reklamacja jest uznana. 

Co jeśli ubezpieczyciel udzieli odmownej decyzji? 

Nierzadko złożone odwołanie od decyzji ubezpieczyciela jest odrzucone. Wówczas poszkodowany, który samodzielnie walczy z ubezpieczycielem może złożyć wniosek do Rzecznika Finansowego. Z tego rozwiązania można jednak skorzystać tylko w razie wyczerpania ścieżki reklamacyjnej. Poszkodowany nie musi jednak samodzielnie walczyć o wyższe odszkodowanie. Może skorzystać z pomocy specjalistów z totwojakasa.pl. 

źródło: artykuł partnera

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button