reklama
Kategorie

Jest rozstrzygnięcie w sprawie Trasy N-S! Ruda Śląska podpisze umowę na budowę drogi

reklama

Drugi odcinek N-S-ki wybuduje firma Drogopol ZW z Katowic. -Wreszcie możemy ruszyć z budową – podkreśla prezydent Grażyna Dziedzic. -Szkoda, że Krajowa Izba Odwoławcza od razu nie uznała naszych racji. Z powodu przeciągającej się procedury mamy opóźnienie w zaplanowanym harmonogramie robót. Terminowa i sprawna realizacja tej inwestycji jest dla nas bardzo ważna, bo na jej wykonanie staramy się o dofinansowanie ze środków unijnych – dodaje.

 

 

reklama

 
Budowa trasy N-S jest sztandarowym przedsięwzięciem drogowym Rudy Śląskiej. W ramach II etapu ma powstać odcinek trasy od ul. 1 Maja do ul. Bukowej oraz nowa droga łącząca ul. Bukową z ul. Ks. Niedzieli. Budowa drogi ma potrwać dwa lata. Postępowanie przetargowe na budowę tego odcinka trasy przeciągało się od grudnia zeszłego roku, kiedy ogłoszono rozstrzygnięcie przetargu. Z jego wynikiem nie mogła się pogodzić konkurencja.

 

 

Przypomnijmy, że w przetargu wzięło udział 12 wykonawców, z których najkorzystniejszą dla miasta ofertę złożył Drogopol ZW z Katowic. Za wykonanie inwestycji firma zaoferowała cenę niecałych 50 mln zł. W ocenie komisji przetargowej Drogopol nie tylko zaoferował najlepsze warunki finansowe wykonania zamówienia, ale także spełniał wszystkie wymogi  formalne. -Na etapie przetargu wymagaliśmy, by wykonawca wykazał w ofercie, że posiada środki finansowe lub zdolność kredytową na kwotę 10 mln zł –tłumaczy prezydent Grażyna Dziedzic.

 

 

-Dokumenty potwierdzające zdolność  finansową zostały przez Drogopol wprawdzie złożone, ale podważyła je firma Eurovia Polska, która dwukrotnie odwołała się w tej sprawie do Krajowej Izby Odwoławczej – wyjaśnia. Ostatecznie w swoim wyroku Izba nakazała miastu unieważnić wybór najkorzystniejszej oferty oraz powtórzyć czynności związane z badaniem i  oceną ofert, w tym wykluczyć z postępowania Drogopol. W praktyce oznaczało to konieczność dokonania ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty, a tę, jeżeli pominąć Drogopol, złożyła Eurovia. Za wykonanie zamówienia firma zaoferowała cenę około 57 mln zł, co dało jej drugie miejsce w przetargu. Tym samym inwestycja byłaby dla miasta droższa o 7 mln zł.

 

 

Nakazane przez Izbę czynności zostały przez miasto wstrzymane, bo Drogopol zaskarżył decyzję KIO do sądu. W tej sytuacji dokonanie ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty było bardzo ryzykowne, bo sąd mógł zmienić orzeczenie Izby. I tak faktycznie się stało. – Był to jeden z najbardziej skomplikowanych przetargów, jaki przyszło nam prowadzić – zaznacza Grażyna Dziedzic. -Gdybyśmy przedwcześnie wdrożyli w życie zalecenia Krajowej Izby  Odwoławczej, to okazałoby się, że działamy w sprzeczności z wyrokiem sądu. Dobrze się stało, że w tej sprawie nie podejmowaliśmy żadnych pochopnych decyzji, bo zawirowaniom formalnym nie byłoby końca – uważa prezydent Rudy Śląskiej.

 

 

Docelowo trasa N-S połączyć ma Drogową Trasę Średnicową z autostradą A4. Inwestycja ma być realizowana etapami. Pierwszy z nich został przekazany do użytkowania na początku 2013 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Inwestycja kosztowała 43,5 mln zł, a na jej realizację miasto otrzymało dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w kwocie 36,9 mln zł. To nieco ponad 10 proc. środków, na jakie liczą władze Rudy Śląskiej przy kolejnych fazach budowy tej drogi. <.>

reklama

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button