reklama
Kategorie

Rewitalizacja zamkniętej linii kolejowej kosztem środowiska? Trwa modernizacja linii kolejowej z Goleszowa do Cieszyna

reklama

Spółka PKP PLK rozpoczęła jakiś czas temu kompleksową modernizację zamkniętej wiele lat temu linii kolejowej z Goleszowa do Cieszyna.

 

 

Sprawdźcie HITY i NOWOŚCI w jesiennej ramówce TVS!

reklama

Ten odcinek to część inwestycji wartej 460 milionów złotych, która ma usprawnić komunikację Beskidu Śląskiego z resztą regionu. Jednak koszty ma ponieść również środowisko – do wycinki wstępnie przeznaczono 2 tys. drzew. Mieszkańcy chcą uratować drzewa choć znają realia.

SILESIA FLESZ NAJNOWSZE VIDEO

Doskonale rozumiemy, że część drzew musi być wycięta – W interesie nas wszystkich jest żeby usiąść do stołu, porozmawiać wspólnie i zastanowić się co z tych drzew można naprawdę, tak naprawdę uratować i co z tych drzewa tak naprawdę nie stanowi zagrożenia, dla tych pociągów, które będą tutaj przejeżdżały. – mówi Irena Fluder-Kudzia, radna Cieszyna z klubu radnych Siła.

A zagrożeniu przeciwdziałać ma przede wszystkim specustawa. Rok temu zmieniono zapis, który aktualnie pozwala na wycięcie drzew, krzaków i roślin zagrażających pociągom zlokalizowanych maksymalnie w odległości 6u metrów od torów. PKP PLK twierdzi, że wycina tylko te drzewa, które trzeba.

Pasażerowie muszą bezpiecznie dojechać z punktu A do punktu B, w związku z tym te prace porządkowe są realizowane, ale one są poprzedzone inwentaryzacją, a także kontrolą ornitologa. – mówi Katarzyna Głowacka, rzecznik prasowy PKP PLK.

Ten ostatni drzewa poddane do wycinki skontrolował, ale poza okresem lęgowym ptaków, co nie odzwierciedla w żaden sposób liczby ptaków, których lęgowiska mogą zostać zagrożone. Dodatkowo jedną ze skał, wchodzących w skład nasypów jest tzw. łupek cieszyński, który nie osuwa się trzymany przez korzenie drzew. Według tego co mówią ekolodzy – po intensywnych opadach, nasypy mogą się osunąć na sąsiednie zabudowania. Jednak ciekawym aspektem całej sprawy jest jeden z powodów rewitalizacji zapomnianej trasy – a chodzi tu o Cieszyn.

Mamy piękną, zabytkową przestrzeń ale ona się nie ma szans z tego powodu poszerzyć, więc ten problem komunikacyjny jeśli chodzi o ilość samochodów również na takich terenach jak Cieszyn i nasze okolice odczuwamy. Kolej i naturalne inspirowanie naszych mieszkańców, do tego żeby korzystali z kolei czy autobusów wydaję się na ten moment najlepszym rozwiązaniem. – mówi Katarzyna Koczwara, rzecznik prasowy UM w Cieszynie.

Najlepszym głównie dlatego, że również nie emituje spalin i nie wpływa negatywnie na środowisko. 21 września ma dojść do spotkania trzech stron tej sprawy, czyli przedstawicieli PKP PLK, starosty oraz radnych z klubu Siła, by wypracować porozumienie potrzebne przede wszystkim PKP PLK, które co rusz jest oskarżane o bezsensowne wycinki drzew w ramach realizacji kolejnych inwestycji. Choć są tacy, którzy odpowiedni balans widzą już teraz.

Pytanie czy poświęcić parę drzew i zapewnić sprawne działanie transportu kolejowego, który jak mówię jest transportem ekologicznym, cz też w jakiś sposób się tutaj boksować i przedłużać realizację tych inwestycji. – mówi Marcin Ślęk, członek zarządu powiatu cieszyńskiego.

Mimo, że specustawa z góry zmusza samorząd do wydania pozytywnej decyzji w sprawie wycinki drzew to pozwolenie zostało wydane póki co na na wycinkę na odcinku Goleszów – Goleszów Górny. Do sprawy wrócimy.

Autor: Bartosz Bednarczuk

PRZECZYTAJ KONIECZNIE

Śląskie: Będą masowe szczepienia na wirusa! Tysiące szczepionek zamówione

Za tydzień mogą ruszyć strajki w kopalniach na Śląsku! Związkowcy mówią DOŚĆ!

Jak będzie w klasyku? Czy Górnik Zabrze pokona Legię Warszawa?

reklama

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button