reklama
Artykuł SponsorowanyKultura i rozrywka

Linki w pozycjonowaniu. Czym powinny się wyróżniać?

Dobre linki to jeden z fundamentów pozycjonowania domeny. Jakie są ich najważniejsze parametry? Które odnośniki przyniosą naszemu serwisowi największe korzyści?

 

Sposób, w jaki Google ocenia strony i ustala ich pozycje w wynikach wyszukiwania nie jest do końca znany. Sprawę jeszcze bardziej komplikują częste aktualizacje algorytmów, wymagające od specjalistów SEO właściwie nieustannego uzupełniania wiedzy. Niezależnie od jakie czynniki w danym momencie są najważniejsze dla pozycjonowania domeny, wiadomo że spore znaczenie mają optymalizacja treści pod frazy kluczowe oraz jej jakość, działanie strony (zwłaszcza jej responsywność i szybkość ładowania), a także liczba i wartość prowadzących do niej linków.

Budowanie bazy tych ostatnich to długi i niełatwy proces. Ma on jednak duże znaczenie nie tylko z punktu widzenia SEO. Jeśli znajdują się w otoczeniu wartościowych treści na budzących zaufanie i często wyświetlanych stronach, skłaniają też internautów do odwiedzenia naszego serwisu. O czym jednak należy pamiętać, planując link building? Jak powinien wyglądać dobry link?

reklama

Skąd linkować? Ocena wartości domeny

Wprowadzony w 2012 algorytm Pingwin przyniósł dla świata SEO wiele poważnych zmian. Jedną z nich było obniżenie wartości domen z nienaturalnym profilem linków. Chodziło szczególnie o dużą liczbę linków zwrotnych umieszczonych w serwisach wypełnionych treścią niskiej jakości, czyli popularnymi wówczas preclami i tekstami zapleczowymi. Zgodnie z założeniami Pingwina, Google może w takich przypadkach nałożyć kary zarówno na pojedyncze podstrony, jak i całą domenę.

Dlatego jedną z podstaw skutecznego link buildingu powinno być sprawdzenie wartości serwisów, z których linki będą prowadzić do naszej domeny. Można sprawdzić ją przede wszystkim za pomocą dwów wskaźników:

  • autorytet (Domain Authority): ten opracowany przez firmę MOZ parametr zależy jest przede wszystkim od autorytetu linkujących do domeny stron. Poza jakością i ilością linków, algorytmy biorą pod uwagę około 150 innych czynników. Może przybrać wartość od 1 do 100. Najprostszą metodą sprawdzenia DA jest instalacja wtyczki do Chrome MozBar;
  • wiarygodność (Trust Flow): podobny wskaźnik, wyznaczany przez algorytmy z aplikacji Majestic. Tak jak w poprzednim przypadku, może mieć wartość od 1 do 100 i jest zależny od jakości linków zwrotnych.

Atrybuty i anchory linków. Co trzeba o nich wiedzieć?

Spore znaczenie ma też dywersyfikacja linków, czyli ich urozmaicenie. Chodzi o ich anchory, formy i atrybuty rel. Te ostatnie zazwyczaj przyjmują jedną z dwóch form:

  • rel=”dofollow”: o ile link nie ma innego atrybutu, roboty z zasady interpretują go właśnie jako dofollow. Odnośniki tego typu w największej mierze wpływają na pozycjonowanie. Ich zbyt duża ilość może przynieść efekty odwrotne od oczekiwanych;
  • rel=”nofollow”: może być zastosowany między innymi w linkowaniu wewnętrznym – pozwala na umieszczenie odnośników nawigacyjnych bez ryzyka obniżenia pozycji strony. Ten atrybut mówi robotom Google, by nie podążały za danym linkiem.

Od 2019 Google zaleca jednak, by atrybut nofollow zastępować nowszymi:

  • rel=”ugc”: określa linki tworzone przez użytkowników (user generated content) – na przykład w komentarzach i na forach. Jego wprowadzenie miało na celu zwalczenie masowego spamu;
  • rel=”sponsored”: zarezerwowany dla odnośników reklamowych.

Anchor to kotwica linku, a więc tekst wyświetlany użytkownikowi, po kliknięciu w który zostaje skierowany na daną stronę. Poza względami funkcjonalnymi, mają one duże znaczenie dla pozycji domeny, podpowiadając robotom, jaka jest tematyka serwisu lub podstrony. Anchory mogą przybrać kilka form:

  • exact match: zawiera słowo kluczowe w niezmienionej formie;
  • partial match: zawiera słowo kluczowe, które jest odmienione lub wzbogacone innymi wyrazami;
  • zero match: nie zawiera żadnego słowa kluczowego. Może być call to action lub opis zawartości linkowanej podstrony;
  • anchor branżowy: zawiera nazwę firmy lub produktu;
  • adres URL;
  • obraz lub rzadziej plik multimedialny.

Zgodnie z zasadą dywersyfikacji, baza linków powinna zawierać możliwie jak najwięcej różnych anchorów. Skupiając się tylko na konkretnym rodzaju achorów lub słów kluczowych, ryzykujemy, że zostaną one uznane za próbę manipulacji wynikami lub spam. Oczywiście zagadnienia, o których opowiedzieliśmy w tym artykule to tylko ułamek zasad budowania dobrej bazy. Więcej na temat link buildingu można dowiedzieć się na https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/737/link-building-od-a-do-z.

źródło: artykuł partnera

reklama

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button