reklama
Wiadomość dnia

Samochód z gazem: oszczędności czy kłopoty?

reklama

Litr benzyny czy oleju napędowego jest ponad dwa razy droższy niż litr gazu, więc na pierwszy rzut oka wyposażenie pojazdu w instalację LPG wydaje się czystym biznesem. Często jednak zapominamy o innych kosztach oraz obowiązkach związanych z posiadaniem samochodu na gaz.

 

 

Diesel średnio po 5,20 zł, benzyna kilka groszy droższa, a gaz w okolicach 2,20 zł – na stacjach benzynowych można tylko pozazdrościć kierowcom pojazdów z instalacjami LPG. Posiadanie auta na gaz to jednak nie tylko tanie paliwo, ale także dodatkowe koszty.

reklama

 

Zużycie większe o ok. 20 proc.

Należy pamiętać, że samochód z instalacją LPG pali więcej gazu niż benzyny. O ile? Jeśli nasz pojazd palił średnio 10 litrów benzyny, to możemy założyć, że po zainstalowaniu gazu będzie spalał go ok. 12 litrów.

Pamiętajmy jednak, że zainstalowanie LPG wcale nie oznacza całkowitej rezygnacji z benzyny, ponieważ zimny silnik uruchamia się na benzynie, a dopiero później przełącza się na gaz, więc w przypadku częstej jazdy po mieście ten fakt również należy uwzględnić w kalkulacjach, bo jeśli np. jeździmy tylko po 2-3 km dziennie do pracy i z powrotem, to samej jazdy „na gazie” (szczególnie w zimie) będzie niewiele.

 

Droższe i częstsze badania

To jednak nie wszystko, ponieważ eksploatacja pojazdu z instalacją LPG jest znacznie droższa. Najmocniej odczują to właściciele nowych samochodów. Dlaczego? Nowy „zwykły” pojazd (czyli na benzynę lub olej napędowy) na pierwsze badanie techniczne musi stawić się dopiero po trzech latach, a na kolejne – po pięciu. Tymczasem samochód z instalacją LPG w stacji kontroli pojazdów musi stawiać się co roku. Słowem – „zwykłe” nowe auto w pięciu pierwszych latach musi wykonać dwa badania techniczne, auto z LPG – aż pięć.

Jeśli z kolei zdecydujemy się na zainstalowanie LPG w używanym pojeździe, to zaraz po wykonaniu tej usługi również musimy zgłosić się na badania techniczne.

Co więcej, badania techniczne pojazdu z instalacją LPG są znacznie droższe. Przegląd auta na benzynę czy olej napędowy kosztuje łącznie 99 zł, tymczasem sprawdzenie instalacji gazowej zalicza się do badań specjalistycznych i kosztuje dodatkowe 63 zł, czyli łącznie co roku za przegląd pojazdu z instalacją LPG płacimy 162 zł.

 

Homologacje i wymiany zbiornika

Kolejnym kosztem, który musi ponieść właściciel pojazdu z instalacją LPG, jest homologacja zbiornika gazowego. Każda butla jest legalizowana w Polsce na 10 lat i po tym czasie musi przejść ponowną homologację. Jeśli ekspert uzna, że m.in. tabliczka znamionowa jest czytelna, powłoka zewnętrzna i wnętrze zbiornika nie budzą zastrzeżeń i dodatkowo zbiornik przejdzie badanie wytrzymałości ciśnieniowej (tzn. próba wodna), wówczas butla otrzyma homologację na kolejne lata, a my zapłacimy za to ok. 300 zł.

Gorzej jeśli butla budzi wątpliwości, bo wówczas będzie trzeba ją wymieniać, a to wraz z montażem kosztuje ok. 600 zł.

Należy pamiętać, że homologacji zbiornika również będziemy musieli dokonać m.in. po sprowadzeniu używanego pojazdu z LPG z zagranicy czy kolizji, po której zatrzymano dowód rejestracyjny.

Co więcej, po 20 latach (licząc od daty produkcji) każdy zbiornik należy obowiązkowo wymienić.

 

Kilkadziesiąt złotych więcej za OC

Decydując się na pojazd z instalacją LPG, należy również wziąć po uwagę, że co roku będzie trzeba zapłacić więcej za obowiązkowe ubezpieczenie OC. Ile więcej? Dokładne wyliczenia dla każdego pojazdu można sprawdzić na stronie najtaniejuagenta.pl, ale według raportu Rankomat za pierwszy kwartał 2019 roku, właściciele pojazdów z instalacją LPG za OC płacili najwięcej, bo 741 zł, podczas gdy średnia cena polisy dla pojazdów benzynowych wynosiła 670 zł, a dla diesli 696 zł.

Różne towarzystwa ubezpieczeniowe w różny sposób jednak traktują właścicieli pojazdów z instalacją LPG, więc aby znaleźć najkorzystniejszą polisę, najlepiej skorzystać z porównywarki cen https://kalkulator.najtaniejuagenta.pl/kalkulator/oc-ac/

 


PODSUMOWANIE:

1. Obecnie benzyna i olej napędowy kosztują ok. 5,20 zł za litr, a gaz – 2,20 zł za litr.

2. Samochód zużywa ok. 20 proc. więcej gazu niż benzyny, do tego zimny silnik zawsze uruchamia się na benzynie, a dopiero później przełącza się na gaz.

3. Badanie techniczne „zwykłego” pojazdu kosztuje 99 zł, a samochodu z instalacją LPG – 162 zł. Do tego przegląd takiego pojazdu w każdym przypadku trzeba robić co roku, podczas gdy nowe auto napędzane benzyną lub olejem napędowym pierwsze badania przechodzi po trzech latach eksploatacji, a drugie po pięciu.

4. Co 10 lat zbiornik instalacji LPG musi przejść homologację, której koszt to ok. 300 zł. Jeśli jednak butla nie zostanie zalegalizowana, wówczas należy wymieniać ją na nową (koszt ok. 600 zł). Każdy zbiornik obowiązkowy należy wymienić po 20 latach od daty produkcji.

5. Średnia cena OC pojazdu z instalacją LPG jest wyższa od pojazdu napędzanego benzyną o 71 zł, a olejem napędowym o 45 zł.

źródło: materiały partnera

reklama

Jeden komentarz

  1. Nie poruszona została jedna kwestia ile możemy zaoszczędzić jeżdżąc na gazie. Polecam skorzystać z dostępnych kalkulatorów online, które wyliczą nam zyski. Osobiście jeżdżę na instalacji gazowej BRC i wiem że nie wrócę do jazdy na benzynie a tym bardziej oleju napędowym. Policzyłem sobie zysk w skali roku i po odjęciu tych wszystkich wymienionych kosztów na prawdę została jeszcze niezła suma.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button