Artykuł Sponsorowany

Akumulator motocyklowy: rodzaje, pielęgnacja, wartość użytkowa

Żaden motocykl nie zadziała bez akumulatora. Maszyna crossowa, ścigacz, amerykański chopper – dobra bateria to podstawa. Występuje w różnych rodzajach. Wymaga też stosownej pielęgnacji. W niniejszym artykule przedstawimy wszystkie podstawowe informacje na ten temat. Mamy nadzieję, że dzięki temu łatwiej ci będzie kupić najlepszy akumulator motocyklowy na własne potrzeby.

 

Rodzaje akumulatorów do motocykla

Aby wybrać dobry akumulator motocyklowy, trzeba przede wszystkim zrozumieć wady i zalety poszczególnych rozwiązań. Obecnie na rynku dostępne są 3 rodzaje baterii do motocykli. Są to urządzenia litowo-jonowe, żelowe, AGM i kwasowo-ołowiowe. Poniżej omawiamy każdy z osobna.

·       akumulator litowo-jonowy

Ten rodzaj baterii kojarzy się najczęściej z elektroniką. Jest obecnie standardem to, że praktycznie każdy smartfon ma w środku niewielki akumulator litowo-jonowy. Powodem takiej sytuacji jest między innymi niska masa. To rozwiązanie sprawdza się również w przypadku lekkich motocykli wyczynowych. Dzięki temu są w stanie osiągnąć większą prędkość w relatywnie krótszym czasie. Ma to znaczenie choćby podczas wyścigów czy wykonywania ewolucji kaskaderskich. Wadą takich baterii jest jednak słaba odporność na skrajne temperatury. Zwłaszcza zimą akumulator litowo-jonowy wyczerpie się stosunkowo szybko.

·       akumulatory żelowe i AGM

Urządzenia AGM (absorbedglass mat) i baterie żelowe to nowoczesna technologia. Oba typy mają inną konstrukcję, ale pod względem użytkowym niemal w ogóle się nie różnią. Chodzi o to, że w krzemionce lub w matach z włókna szklanego uwięziona zostaje ciecz z elektrolitem. Dzięki temu można zainstalować akumulator motocyklowy poziomo lub do góry dnem. Poza tym ma on większą wydajność energetyczną niż w przypadku technologii litowo-jonowej. Warto zauważyć, że bateria AGM sprawdza się lepiej podczas rozruchu niż akumulator żelowy. Należy się więc spodziewać, że z czasem będziemy widywać ją coraz częściej. Jak na razie jest to sprzęt dosyć drogi.

·       akumulator kwasowo-ołowiowy

To najbardziej powszechny i zarazem najstarszy rodzaj akumulatorów. Opiera się na konstrukcji znanej każdemu mechanikowi. Wewnątrz obudowy znajduje się roztwór kwasu siarkowego. W nim umieszczona jest płytka z ołowiu lub dwutlenku ołowiu. Taki sprzęt nadaje się do motocykli z regulatorami napięcia, które nie są przystosowane do ładowania bardziej nowoczesnych akumulatorów. Ich zaletą jest bez wątpienia cena. Pod tym względem akumulatory kwasowo-ołowiowe deklasują rywali. Lepiej też znoszą rozładowanie. Są jednak stosunkowo ciężkie, co dla wielu motocyklistów jest poważnym problemem.

Konwersacja akumulatorów motocyklowych

Odpowiednia pielęgnacja to gwarancja żywotności baterii w motocyklu. Trzeba o tym pamiętać zwłaszcza w okresie zimowym. Dlatego powinno się regularnie sprawdzać napięcie akumulatora. Jeśli wyniesie mniej niż 12,5V, będzie potrzebny prostownik. Jego model musi być jednak zgodny z danym akumulatorem. To bardzo ważne i nie wolno o tym zapominać. W innym wypadku można uszkodzić swoją baterię.

Dość istotnym problemem jest fakt pozostawienia dwukołowca pod gołym niebem. Gdy temperatury spadają poniżej zera, taka sytuacja ma negatywny wpływ na baterię. W związku z tym zawsze powinno się ją wymontować i przenieść w cieplejsze miejsce na czas zimy. Jeśli się o tym zapomni, nie ma co liczyć na to, że bateria zadziała. Prawdopodobnie nie będzie się już nadawać do użytku.

Regularna kontrola czystości złącz to również ważna sprawa. Nawet najdrobniejsze zanieczyszczenia sprawią, że opór znacznie wzrośnie. W efekcie instalacja elektryczna nie będzie działać poprawnie. Tradycyjne urządzenia kwasowo-ołowiowe wiążą się z dodatkową kontrolą poziomu elektrolitu. Od czasu do czasu trzeba go uzupełniać, w czym pomaga woda destylowana. Brak należytej staranności może doprowadzić do tego, że trzeba będzie kupić nowy akumulator motocyklowy.

Warunki eksploatacji baterii motocyklowej

Wybór odpowiedniego urządzenia oraz sposób jego konserwacji ma wiele wspólnego z tym, jak używany będzie akumulator. Ogólnie rzecz biorąc, to są zawsze wymagające warunki bez względu na typ maszyny. Niemniej określenie swoich potrzeb i zakresu eksploatacji pozwoli lepiej dobrać baterię. Chodzi między innymi o pojemność, która wyrażana jest w amperogodzinach (Ah). Pojemność zaś ma wpływ na wielkość i wagę akumulatora.

Masa i gabaryty samych jednośladów również mają znaczenie. Sztuka polega na tym, aby dopasować baterię do konkretnego modelu. Nie może stać się przez to za ciężki. Nic też nie powinno wystawać ponad standardową pozycję. Niektórzy miłośnicy motoryzacji lubią w tym zakresie kombinować, ale to nigdy nie kończy się dobrze dla maszyny.

Jak widać powyżej, akumulator motocyklowy to dość skomplikowane urządzenie. Można popełnić sporo błędów podczas wyboru i konserwacji takiego sprzętu. Jeśli natomiast wszystko zrobi się z należytą uwagą, akumulator będzie pracował dzielnie przez bardzo długi czas.

źródło: artykuł partnera

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button