reklama
Kategorie

Co to jest UX i dlaczego tyle się o nim mówi?

reklama

Co to jest UX i dlaczego tyle się o nim mówi?

 

Konkurencyjność współczesnego świata jest bodaj największa w historii. Przykładowo, samych aplikacji mobilnych dostępnych w sklepach Google i Apple jest kilka milionów. O ile kiedyś rywalizację rynkową wygrywało się ceną, innowacjami technologicznymi, o tyle dziś wygrywa się ją użytecznością, doświadczeniami oferowanymi użytkownikowi.

Mając tak szalenie rozległy wybór, współczesny użytkownik produktów cyfrowych, konsument, klient sklepu internetowego nie tylko jest użytkownikiem, klientem “stawiającym warunki”, ale przede wszystkim klientem doskonale zorientowanym. Świadomym rynkowych standardów. Oczekującym od projektanta UX rozwiązań “takich samych, jakie już zna, tylko trochę lepszych”.

Właściwie można się zapytać: w czym, w jaki sposób produkt może, powinien być lepszy od swoich konkurentów? Chodzi nie tyle o nowe funkcjonalności, co o emocje, satysfakcję, wrażenia. O bardzo subiektywne (choć bardzo często podzielane) odczucia.

reklama

Chodzi o to, w jaki sposób produkt cyfrowy działa. Jaki mamy do niego stosunek. Dziś nikt nie chce używać (bo nie musi!) aplikacji webowych, mobilnych, których nie lubi. Chcemy używać aplikacji, budzących w nas pozytywne emocje.

I tutaj dochodzimy do clue. Osiągnięcie tego celu jest możliwe za sprawą User Experience. Za chwilę dowiecie się o nim o wiele więcej.

Kim jest projektant UX?

By dowiedzieć się, znaleźć odpowiedzi na pytania zawarte w powyższym nagłówku wpisałem do wyszukiwarki Google frazę – co to user experience. Ilość wyników jest naprawdę imponującą.

User Experience (Doświadczenie Użytkownika) to dziś temat, podejście, metody badawcze, usługi, sposób projektowania produktów cyfrowych będący na autentycznym topie. Nie będzie przesadą powiedzenie, że świat kompletnie zwariował na punkcje popularnego UX-a.

No dobrze, ale, co to jest UX? Dlaczego jest ważne? User Experience łączy w sobie kilka istotnych elementów. To mariaż projektowania (design), technologii, wiedzy psychologicznej, metod badawczych oraz podejścia zorientowanego wokół pojęcia użyteczności.

User Experience stanowi odpowiedź na pytanie: jak coś działa, jak coś oddziałuje, dlaczego tak działa i oddziałuje oraz jak można sprawić, by działało i oddziaływało lepiej? A właściwie nie tyle lepiej, co zgodnie z oczekiwaniami, celami, wymogami, doświadczeniami użytkowników.

Innymi słowy, User Experience (UX) najczęściej kojarzone jest z programami desktopowymi, aplikacjami mobilnymi, webowymi oraz z dyscypliną wiedzy, która bada doświadczenia użytkowników oraz dostarcza wzorców projektowych, mających te doświadczenia uczynić jak najbardziej adekwatnymi do oczekiwań. UX pozwala wnieść do produktu cyfrowego wartość, której jej użytkownicy oczekują.

W ramach szeroko rozumianego i definiowane User Experience znajdziemy takie problemy jak projektowanie interakcji, tworzenie architektury informacji, optymalizowanie interfejsu, nawigacji, projektowanie layoutu, dobór kolorystyki, form. Ale również kwestie związane ze sposobem działania aplikacji, jej użytecznością, dostępnością,

UX stało się modne, bo jest niezwykle użyteczne i daje wymierną przewagę nad konkurencją. Badania UX, audyty UX to dziś jedne z popularniejszych usług. Nic dziwnego, dzięki nim właściciele biznesów zwiększają współczynniki konwersji (conversion rate), zmniejszają współczynnik odrzuceń (bounce rate).

A to oznacza bardzo realne pieniądze. Większy wolumen sprzedaży, większe przychody, zyski, większą lojalność klientów, lepszą reputację. User Experience zapewnia wzrost.

UX design definicja

Jak rozpoznać UX Designera? W sieci bardzo często napotkamy ten dylemat, problem pojęciowy. Czy UX to to samo, co UI? Nie. Nie są to terminy synonimiczne. Podobnie jak UX Designera i UI Designera wiele łączy, ale trochę też jednak dzieli.

Jaka jest między nimi różnica? Zacznijmy od tego, że User Interface Design jest częścią User Experience Design.

UX Design, UX Designer skupia się na projektowaniu produktów cyfrowym jak najbardziej skupionych na potrzebach, przyzwyczajeniach, celach, zadaniach, jakie użytkownik będzie chciał zrealizować, osiągnąć, uzyskać w trakcie użytkowania aplikacji.

Przy czym, nie chodzi tylko o warstwą funkcjonalną (do czego coś służy), ale także o to, jak aplikacja działa. W jaki sposób przebiega interakcja z nią. Czy jest źródłem napięć, błędów, frustracji, niepowodzeń, dezorientacji. Czy zdecydowanie przeciwnie. Jest źródłem dużej przyjemności i poczucia, że używa się narzędzia idealne do wykonania danego zadania.

Produkt cyfrowy zaprojektowany, przetestowany, zoptymalizowany w duchu,  za pomocą narzędzi User Experience jest produktem satysfakcjonującym, ergonomicznym, użytecznym. Chętniej polecanym, chętniej używanym. O wiele bardziej konkurencyjnym.

User Experience Design, UX Designer wychodzi od potrzeb użytkowników i zmierza w kierunku uczynienia interfejsu, nawigacji, architektury informacji, layoutu, typografii, kolorystyki jak najbardziej przyjaznej.

UI design definicja, czyli kolejny specjalista UX

User Interface Design (UI Design), podobnie jak audyt UX ( oraz badania UX (UX Research), jest pojęciem mocno kojarzonym z User Experience. Projektowanie interfejsów jest jednak specjalizacją węższą.

W praktyce kompetencje UI Designerów są wykorzystywane do przełożenia wymogów funkcjonalnych, związanych z użytecznością, konwencjami projektowymi, standardami na język wizualny. UI Designer nadaje aplikacji wizualną formę, mając na uwadze potrzeby użytkowników. Ściśle współpracuje z UX Designerem i front end developerem.

Zakres obowiązków UI Designera nie jest znów taki wąski. Odpowiada za jej kolorystykę, typografię, formy graficzne, relacje przestrzenne, hierarchię wizualną. Jego zadaniem jest stworzyć spójny projekt, który jednocześnie wyraża także założenia brandingowe i jest nastawiony na projektowanie doświadczeń użytkownika.

Artykuł sponsorowany

źródło: materiały partnera

 

 

reklama

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button