Artykuł SponsorowanyDomPodróżeSilesia Flesz najnowsze informacjeStyl życia

Opony terenowe – jak dopasować je do samochodu?

Dobranie odpowiednich opon terenowych pozwoli maksymalnie dopasować ich możliwości do naszych oczekiwań. Wybór należy oprzeć oczywiście na możliwościach samochodu i sposobie jego użytkowania. Opony terenowe dzielą się na kilka rodzajów – AT, MT, RT oraz HT. Na co należy zwrócić uwagę, podczas wyboru opon do jazdy poza asfaltem?

 

Opony na asfalt i opony w teren – podstawowe różnice

Opony do samochodów poruszających się na asfalcie są projektowane tak, aby możliwie najlepiej sprawdzać się na utwardzonej i równej drodze. Gdy jednak wjadą na trawę czy drogę żwirową, jest im dużo trudniej zachować przyczepność oraz dopasować się do nierówności nawierzchni. Po wjechaniu na oponach szosowych w mokrą i grząską ziemię samochód natychmiast utknie w błocie. 

Opony terenowe są natomiast wyposażone w głębsze bieżniki z większymi przestrzeniami pomiędzy klockami. Klocki w oponach terenowych również są masywniejsze. Dzięki temu ogumienie jest w stanie poradzić sobie na skałach, w błocie i innych rodzajach nawierzchni. Opony terenowe zwykle są również w jakimś stopniu przygotowane do jazdy na asfalcie. Dlatego każdy rodzaj opon terenowych – AT, MT, RT, HT – stanowi swego rodzaju kompromis pomiędzy możliwościami ogumienia w terenie i na drogach utwardzonych. 

Opony terenowe AT – najbardziej uczciwy kompromis

Opony terenowe AT (ang. All Terrain) są projektowane tak, aby być maksymalnie uniwersalne. Ten rodzaj opon terenowych jest najlepszym kompromisem dla kierowców, którzy dużo jeżdżą po różnych rodzajach dróg nieasfaltowych – szutrowych, gruntowych itp., ale na co dzień poruszają się też po asfalcie. 

Wejdź na www.sklepopon.com/opony/4×4/at i sprawdź korzystną ofertę opon terenowych AT z darmową dostawą.  

Opony AT zapewniają przyzwoite parametry na drogach asfaltowych. Modele z tej grupy opon terenowych zachowują skuteczność również na piasku czy na łąkach. Mogą poradzić sobie też na nieznacznie błotnistym gruncie, jednak należy pamiętać, że nie są to opony stworzone do wymagających warunków terenowych. Ich bieżnik nie jest na tyle głęboki i agresywny, ale dzięki temu zachowuje lepszą przyczepność i kontrolę na asfalcie. 

Opony MT – gotowe na wszystko, ale tylko w terenie

Opony MT (ang. Mud Terrain), to ogumienie stworzone do jazdy w najtrudniejszym terenie. Ma sprostać przejazdom przez najbardziej grząskie bagna, zbiorniki wodne czy skaliste i nierówne wzgórza. Nietrudno domyślić się, że jazda na asfalcie na oponach MT jest okupiona gorszą przyczepnością, hałasem, brakiem komfortu, szybkim zużyciem bieżnika i wysokimi oporami toczenia. Dlatego opony MT są przeznaczone do samochodów, które na asfalcie przemieszczają się jedynie na krótkich odcinkach.

Opony terenowe – jak dopasować je do samochodu?
Opony terenowe – jak dopasować je do samochodu? (fot. freepik)

Opony RT – kompromis między kompromisami

Opony RT (ang. Rugged Terrain) to rodzaj opon terenowych, który pojawił się stosunkowo niedawno. Powstał jako odpowiedź na oczekiwania kierowców chcących kompromisu między oponami AT i MT. Możliwości terenowe opon RT pozwalają zatem na jazdę w średnio-trudnych warunkach terenowych – głównie na trasach szutrowych, piaszczystych i kamienistych, a także w lekkim błocie. Ten rodzaj ogumienia umożliwia także podróżowanie i jazdę na asfalcie z zachowaniem zadowalających parametrów.

Opony HT – terenowe, ale tylko troszkę

Opony HT (ang. Highway Terrain) powstają w oparciu o modele szosowe, dlatego są najlepsze na asfalcie wśród opon terenowych. Jednocześnie należy liczyć się z tym, że zapewniają tylko podstawowe możliwości poza asfaltem. Opony HT mogą być zatem dobrym wyborem dla kierowców, którzy czasem poruszają się drogami szutrowymi i gruntowymi – np. dojeżdżają w weekendy na działkę lub do domku pod lasem, i wiąże się to z pokonaniem odcinka równej drogi nieutwardzonej. 

Należy przy tym pamiętać, że zjazd z wytyczonej drogi gruntowej może łatwo spowodować problem. Opony HT cechują się stosunkowo niską wytrzymałością na uszkodzenie, np. przez wystający konar, w porównaniu do opon lepiej przystosowanych do jazdy w terenie. Dlatego należy traktować je jako opony szosowe, które zostały lepiej przygotowane do jazdy po drogach szutrowych.

źródło: artykuł partnera, materiał sponsorowany

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button